Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Fakta om den lovbaserede arbejdsfordeling

Fakta om den lovbaserede arbejdsfordeling GRAKOM har udarbejdet et faktaark om den lovbaserede arbejdsfordeling og uddyber her, hvad arbejdsfordelingen går ud på og hvad rammerne er.
Niels Johannesen
Advokat Niels Johannesen
Onsdag 09. december 2020
GRAKOM har udarbejdet et faktaark om den lovbaserede arbejdsfordeling og uddyber her, hvad arbejdsfordelingen går ud på, og hvad rammerne er.

I slutningen af august indgik regeringen og arbejdsmarkedets parter en aftale om en lovbaseret midlertidig arbejdsfordeling. Efterfølgende er ordningen blevet forlænget, så den også gælder i hele 2021.

GRAKOM har udarbejdet et faktaark om arbejdsfordelingen, som indeholder en overskuelig oplistning af rammerne for arbejdsfordelingen samt, hvilke overvejelser virksomheden skal gøre inden man iværksætter arbejdsfordelingen og selve fremgangsmåden.

Hvad er arbejdsfordeling?
Arbejdsfordeling anvendes, når der mangler arbejde, og går ud på at fordele det arbejde, der er, mellem medarbejderne. Det gøres ved at nedsætte medarbejdernes arbejdstid. I de perioder, hvor medarbejderne ikke arbejder, er de ledige og modtager dagpenge fra deres A-kasse.

Her er rammerne for arbejdsfordelingen
Arbejdsfordelingen skal omfatte enten en virksomhed som helhed, en virksomhedsafdeling eller en bestemt produktionsenhed i virksomheden. Den kan ikke iværksættes for enkelte udvalgte medarbejdere.

Både fuldtidsansatte og deltidsansatte kan omfattes. Der vil være mulighed for at undtage nøglemedarbejdere fra arbejdsfordelingen.

Arbejdsfordelingen kan etableres nu, og kan løbe i hele 2021, og den kan afbrydes før tid.

Arbejdsfordelingen afvikles i moduler af 4 uger
Medarbejdernes ledighed skal udgøre gennemsnitligt mellem 20-50 pct for hver medarbejder inden for en fire ugers periode. Ledigheden skal være den samme for alle i virksomheden eller i hver afdeling/enhed, der omfattes af arbejdsfordelingen. Medarbejderne skal have oplyst ledighedsprocenten ved indtræden i ordningen. Hvis der ikke foreligger en fuld periode på fire uger, stilles der samme krav til fordelingen mellem ledighed og arbejde, som der stilles til en hel fire ugers periode.

Hvis der er planlagt en arbejdsfordeling på over 4 uger, skal den afvikles i moduler af 4 uger. Et fastlagt mønster for medarbejdernes arbejde og ledighed skal derfor gælde i mindst 4 uger, før det kan ændres. Efter udløbet af en 4 ugers periode vil ledighedsprocenten også kunne sættes ned (inden for rammen på 20-50 pct). Hvis ledighedsprocenten ønskes sat op (inden for rammen på 20-50 pct), skal proceduren for indtrædelse i ordningen gennemføres igen (se faktaarket).

Medarbejdere kan sige op uden varsel
De medarbejdere, der er omfattet af arbejdsfordelingen, har en frigørelsesmulighed. Det betyder, at de kan sige op uden varsel for at tage andet arbejde med en længere arbejdstid.

Under arbejdsfordelingen vil det ikke være muligt at afskedige medarbejdere af samme årsag, som har begrundet arbejdsfordelingen (=økonomiske årsager). Det er muligt at varsle afskedigelser før etableringen af arbejdsfordeling.

Virksomheden skal betale 3 G-dage pr. måned for hver af de medarbejdere, der indgår i arbejdsfordelingen. I 2020 er satsen for G-dage 881 kr. pr. hele G-dag. Virksomheden skal udbetale G-dagene til medarbejderen.

Lønmodtagere, der ikke vil indgå i arbejdsfordeling, kan afskediges
Virksomhederne har ret til at etablere en sagligt begrundet arbejdsfordeling. Virksomheden kan afskedige lønmodtagere, der ikke ønsker at indgå i ordningen

Lønmodtagerne, som virksomheden ønsker omfattet af en arbejdsfordeling, skal have minimum 24 timer (et døgn) til at beslutte, om de vil indgå i ordningen.

Medarbejderne skal have 24 timer
Ved igangsætning af arbejdsfordeling skal virksomheden sikre sig, at man kan dokumentere, at medarbejderne har modtaget information om den påtænkte anvendelse af arbejdsfordeling. Samtidig skal man sikre sig, at medarbejderne har fået 24 timer til at sige fra, hvis ikke de ønsker at anvende ordningen.

Vejledninger, faktaark og informationsskrivelser
GRAKOM har udover faktaarket, udarbejdet en informationsskrivelse, som kan udleveres til medarbejderne. Skrivelsen findes her.

DA har udarbejdet en vejledning med svar på de fleste spørgsmål vedr. arbejdsfordelingen. DA´s vejledning findes her.

Den lovbaserede ordning er etableret på baggrund af en trepartsaftale. Trepartsaftalen kan læses her.

Perioden for ordningen er efterfølgende blevet udvidet, ligesom et par forhold er blevet præciseret. Trepartsaftalen vedr. disse forhold kan læses her.

Hvis du har spørgsmål til ordningen, er du altid velkommen til at kontakte GRAKOM’s juridiske afdeling.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.