Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Fællesbrev fra GRAKOM og Nye Medier til parterne bag de 30 mio. kr. til magasiner

Fællesbrev fra GRAKOM og Nye Medier til parterne bag de 30 mio. kr. til magasiner Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 08. februar 2024
GRAKOM går igen i brechen for at ændre kriterierne til medieaftalen, hvor der blev besluttet en pulje på 30 mio. kr. til magasiner. Denne gang sammen med foreningen Nye Medier, hvor man i et brev til kulturministeren og medieordførerne argumenterer for en anden model end minimum tre redaktionelle medarbejdere.

GRAKOM og Nye Medier, som repræsenterer en række danske magasiner og nichemedier, har netop sendt et brev til kulturminister Jakob Engel-Schmidt og de politiske ordførere bag den medieaftale, som styrkede magasinerne med 30 mio. kr. årligt i 2024 -2026.

GRAKOM og Nye Medier opfordrer i brevet parterne bag aftalen til at ændre to forhold i bekendtgørelsen om puljen til produktionsstøtte, som blev sendt ud i december, og som GRAKOM og Nye Medier tidligere har afgivet høringssvar på.

De to organisationer finder dog de to forhold så kritiske, at man endnu en gang gør opmærksom på dem.

Det første forhold drejer sig om kravet om mindst tre lønnede redaktionelle årsværk for at blive støtteberettiget, og hvor betalte freelancere ikke tæller med. Men ubetalte freelancere gør!

Det mener GRAKOM og Nye Medier er ude af trit med nutidens medievirkelighed, hvor magasiner og nichemedier ofte baserer sig på skribenter med dyb faglig indsigt og som ofte har deres hovedbeskæftigelse andre steder.

GRAKOM og Nye Medier foreslår derfor, at kravet om et mindste antal årsværk ændres, så også betalte freelancemedarbejdere kan tælle med. Alternativt, at der indføres et krav om redaktionelle omkostninger af et vist minimum for at blive støtteberettiget.

Det andet forhold handler om styrkelsen af Medienævnets kompetencer. GRAKOM og Nye Medier skriver i deres fællesbrev til kulturministeren og medieordførerne, at de tilslutter sig Medienævnets eget ønske om at styrke Medienævnet med medlemmer med særlig ekspertise inden for magasinbranchen, og at man gerne tilbyder at bistå med forslag til sådanne medlemmer.

”Det vakte meget stor glæde i magasinbranchen, da regeringen sammen med SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti sidste år indgik medieaftalen, der styrkede branchen med 30 mio. kr. Derfor er det også ekstra ærgerligt, at man rammer så skævt med kriterierne for at søge støtte,” siger GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen, som sammen med forperson i Nye Medier, Anne Sofie Christensen-Dalsgaard, står bag brevet.

Læs også
GRAKOM foreslår, at der stilles krav om redaktionelle omkostninger i stedet for antallet af redaktionelle medarbejdere. På den måde kan freelancere også tælles med.
Selvom GRAKOM som udgangspunkt er tilfredse med aftalen om, at magasinbranchen får tilført 30 mio. kr., giver den netop udsendte høring til bekendtgørelsen bekymring om, at kravene ikke styrker magasinbranchen, siger GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen.