Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

”Fælles for os alle er en stærk interesse i markedet for kommunikationsløsninger”

”Fælles for os alle er en stærk interesse i markedet for kommunikationsløsninger” Næstformand i GRAKOM, Thomas Søby Hedegaard
Onsdag 21. maj 2025
GRAKOMs næstformand, Thomas Søby, ser en stor fordel i, at mange af GRAKOMs medlemsvirksomheder sælger ydelser og produkter, der går på tværs af kommunikationsindustrien. 

”Vi står som forening stærkt i dag, hvor vi omfatter hele kommunikationsindustrien.”

Sådan siger Thomas Søby om GRAKOM, hvor han siden 2019 har været næstformand i GRAKOMs bestyrelse. Dertil er han kontaktdirektør og partner i Buchs.

Buchs er netop et eksempel på en virksomhed, der gennem tiden har udviklet sig fra primært at have fokus på klassisk trykkerivirksomhed til også at omfatte nært beslægtede kommunikationsydelser som reklame, design, digital kommunikation, emballage, labels og skilte. Ligesom GRAKOM har gjort det med branchefællesskaberne Grafisk Branche, FESPA Denmark, Dansk Promotion og Creative Club.

”Med tiden har flere og flere grafiske virksomheder valgt at outsource selve trykdelen og gå videre ad fx den kreative vej. Den udvikling har gradvist gødet jorden for, at man i foreningen har kunnet tiltrække andre typer kommunikationsvirksomheder ved, at de kunne få et fællesskab i GRAKOM. Fordi vi selv har skiftet fra at være et rent trykkeri til at gå mere i den kreative retning, har vi også haft brug for at komme i netværk med andre typer virksomheder end kun trykkerier,” siger Thomas Søby.

Vi lever alle sammen af kommunikationsmarkedet

Det er især ved at bringe de forskellige virksomhedstyper og hele værdikæden i kommunikationsindustrien sammen, at GRAKOM som forening virkelig kan rykke noget, mener Thomas Søby:

”Vi lever alle sammen af kommunikationsmarkedet, og der er jo netop mange virksomheder, der lige som Buchs, sælger produkter eller ydelser, som går på tværs af kommunikationsindustrien. Udover at GRAKOM er til stede med rådgivning, service og interessevaretagelse, kan vi som forening også hjælpe medlemmerne til at få langt mere glæde af hinanden. Kommunikation hører jo sammen og ved at vores medlemmer fx deltager i arrangementer på kryds og tværs, kan de lære hinanden bedre at kende og få glæde af samarbejde.”

Thomas Søby tilføjer:

"Derfor har vi stor gavn af GRAKOM, hvor både ledelse og medarbejdere har adgang til specialistviden, inspiration og netværk."

Forskelligheden er en styrke

I dag rådgiver GRAKOMs eksperter om en bred vifte af områder, herunder miljø, klima, certificeringer, ledelsessystemer, ESG, personalejura, uddannelse, arbejdsmiljø og meget mere. Denne viden er afgørende for mange medlemmer – både i hverdagen og i den strategiske udvikling af deres forretning.

Thomas Søby fremhæver netop ESG-rådgivning som et af de områder, som alle GRAKOMs medlemstyper kan få stor gavn af:

”Som virksomhed skal man selv leve op til forskellige ESG-krav. Enten fordi lovgivningen kræver det, eller fordi dine kunder eller leverandører kræver det. Andre af GRAKOMs medlemmer rådgiver om miljøvenlig, og  i det tilfælde kan man også få stor gavn af den viden, der er samlet hos GRAKOMs seks mand store ESG-afdeling.”

Han tilføjer:

”GRAKOM holder også webinarer, fysiske kurser, konferencer, messerejser og konkurrencer om rigtig mange forskellige faglige emner inden for hele kommunikationsindustrien. Vi har også vores eget fagmedie, Bureaubiz. Alt sammen bidrager til at øge fællesskabet og vidensniveauet blandt medlemmerne.”

Næstformanden ser en stærk fremtid for GRAKOM:

”Fælles for os alle er en stærk interesse i markedet for kommunikationsløsninger. Og netop forskelligheden er en styrke – for den skaber et dynamisk fællesskab, hvor virksomheder kan inspirere hinanden, dele viden, opbygge netværk og udvikle nye forretningsmuligheder.”

 Artiklen blev først bragt i GRAKOMs jubilæumsblad 2/2025

Læs også
GRAKOMs 150-års jubilæumsfest samlede hele kommunikationsindustrien til en uforglemmelig fejring i FÆNGSLET i Horsens. En aften, hvor vi både hyldede fortiden og kiggede mod fremtiden.
“Nådada” blev dagens nye mindset, da KOMM Dagen 2025 samlede hele kommunikationsindustrien i Horsens. Med skarpe oplæg fra spændende og indsigtsfulde stemmer – fra økonomi og EU-politik til fremtidsforskning og marketing – bød dagen på energi, perspektiv og nye redskaber til en industri i konstant forandring.