Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Få økonomisk støtte til udarbejdelse af klimaregnskab

Få økonomisk støtte til udarbejdelse af klimaregnskab
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 03. oktober 2023
Der er nu igen åben for ansøgninger til CO2Puljen, som har til formål at støtte virksomheder, der ønsker at udarbejde et regnskab over deres klimaaftryk. GRAKOM rådgiver i øjeblikket flere virksomheder, der tidligere har opnået tilskud via puljen.

Går du med overvejelser om at udvikle et regnskab for virksomhedens klimaaftryk, er der nu igen mulighed for at få tilskud til udgifter, som er relateret til dokumentation af CO2-udledning, kompetenceudvikling eller certificering gennem miljømærkning. CO2Puljen er målrettet små og mellemstore virksomheder.

"Projekter med fokus på at blive ClimateCalc-certificeret vil med fordel kunne søge støtte i denne pulje, og vi har hos GRAKOM erfaret, at der er et særligt fokus på projekter der er målrettet mod rådgivning til indsamling af den nødvendige data til at måle klimaaftryk (scope 1, 2 og 3)," siger GRAKOMS rådgivningschef, Per Kaae Hansen.

Projekterne skal desuden gøre virksomheden i stand til selv at arbejde videre med klimaregnskaberne. Derfor skal der indgå et element af kompetenceudvikling i alle projekter.

Puljen er omfattet en tilskudsramme på 50.000-150.000 kr. for et projektbudget, og virksomheden kan søge om støtte til halvdelen af projektbudgettet. Dvs. at der vil blive givet støtte i form af en voucher på 25.000-75.000 kr. afhængigt af det samlede projektbudget. Tilskuddet skal medfinansieres i timer, kontant eller en kombination heraf.

CO2Puljen er åben for ansøgninger frem til 30. oktober 2023.

Kontakt GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen på pkh@grakom.dk / 27 11 24 14 eller GRAKOMs miljø- & klimarådgiver Jonas Vinther Pedersen på jvp@grakom.dk / 71 96 11 58, hvis du vil høre mere.

Læs også
Christina Toftegaard Nielsen, der som Forbrugerombudsmand havde stort fokus på greenwashing, skal nu være forperson for Miljømærkenævnet.
Forbrugerne forventer, at de virksomheder, de handler hos, kender dem så godt, at de både får skræddersyet information og skræddersyede produkter. De forventninger er kun blevet større, og det betyder, at kunderejsen skal sidde lige i skabet, ellers forsvinder forbrugerne igen.