Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

EUDR kan blive yderligere udskudt

EUDR kan blive yderligere udskudt
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 23. september 2025
EU's miljøkommissær vil udskyde afskovningsforordningen endnu en gang.

EU’s miljøkommissær Jessika Roswall har i dag har annonceret endnu en forsinkelse af afskovningsforordningen. Sådan lyder det fra flere europæiske medier.

Bl.a. citerer Reuters miljøkommisæren for følgende: 

”Vi er bekymrede over it-systemet, i lyset af den mængde information, vi skal lægge ind i systemet. Derfor vil vi sammen med medlovgiverne søge en udsættelse på et år. Det vil selvfølgelig også give os tid til at se nærmere på de forskellige risici. Der kommer store mængder information fra industrien og virksomhederne på kort tid. Det er den overbelastning, vi ser som en risiko, og derfor har vi brug for ekstra tid til at finde en løsning.”

Udskydelse kræver, at EU-Parlamentet og medlemslandene er enige

Som i 2024 kræver en udsættelse, at både Europa-Parlamentet og medlemslandene giver deres samtykke, før den kan træde i kraft.

EUDR blev i december 2024 udskudt til 30. december 2025 for store og mellemstore virksomheder, mens mikro- og små virksomheder fik yderligere seks måneders frist til den 30. juni 2026.

GRAKOM har sammen med Intergraf arbejdet for afklaring af en række forhold, så alt kan være på plads i god tid, inden ordningen skal efterleves af virksomhederne.

Læs også
Selvom EU´s skovrydningsforordning (EUDR) ved årsskiftet blev udskudt et år, stiller den fortsat den grafiske branche og kommunikationsindustrien over for betydelige udfordringer. For at adressere disse bekymringer samlede GRAKOM for nyligt europaparlamentarikerne Niels Flemming Hansen fra Konservative og Asger Christensen fra Venstre hos medlemsvirksomheden, Stibo Complete i Horsens, til en drøftelse af de bureaukratiske byrder, som EUDR pålægger hele værdikæden. GRAKOM opfordrede til yderligere udskydelse, så uafklarede forhold kan komme på plads.
Netto, der er ejet af Salling Group, har markedsført Nettos serie af økologiske produkter ”ØGO” som værende det fjerdemest bæredygtige mærke i Danmark. Det er vildledende markedsføring, mener Forbrugerombudsmanden.