Et slag for papir i folkeskolen
Læselysten skal ikke digitaliseres ihjel.
Det skriver GRAKOM’s adm. dir., Thomas Torp, i et debatindlæg bragt på Politikens univers for undervisning, Skolemonitor.
Det er ikke første gang, at en undersøgelse viser, at danske børns læseevner påvirkes af læringsmidlerne. Den seneste PISA-undersøgelse, der udkom i maj, viser igen en klar sammenhæng mellem elevernes forbrug af fysiske bøger og deres læsefærdigheder, forståelsesevner, motivation og trivsel. Derfor efterspørger Thomas Torp en mere nuanceret tilgang til digitalisering af læringsmidlerne.
Han skriver endvidere i debatindlægget:
”Vi er stadig i gang med et digitaliseringseksperiment, men det lader til, at vi er så sikre på udfaldet, at vi ikke kigger på de løbende resultater.
Der mangler i bund og grund et overblik over digitaliseringens konsekvenser. I stedet for at forsøge at besvare hvordan vi kan digitalisere folkeskolen, burde vi bruge noget mere krudt på at undre os over hvorfor vi skal digitalisere folkeskolen.
Det er ikke et spørgsmål om at forsøge at stoppe digitaliseringen. Det er et spørgsmål om, hvordan vi giver kommende generationer værktøjerne til at begå sig i en digital verden. Det må og skal være et emne, der er oppe til debat.”