Et æresmedlem fylder rundt
Af: Christian Bendix, redaktør
»Det kræver en vis tilvænning,« svarer Per Køhn på spørgsmålet om, hvordan det føles at fylde 70 år.
»Man er jo ovre den bedste del af sit liv, og man fylder ikke det store nogen steder længere. Men så igen: Hvad er alternativet? Jeg glæder mig over, at jeg har et godt helbred og en dejlig familie.«
Som ung mand drømte Per Køhn om at blive dyrlæge, men han endte med en uddannelse som klichefotograf. Læretiden var hos repro-virksomheden Smidth og Johansen i København, men sideløbende havde han fuld fart på en anden karriere: Som en af Danmarks bedste junior-cykelryttere.
Cykelsporten tabte til reproen, og i 1976 sagde han sit job op og grundlagde Køhn Repro, der i løbet af de første fem år voksede til at have godt 30 ansatte.
»Det gjorde jeg ved at lave et godt produkt og give en god service. I dag konkurrerer man langt mere på pris, men dengang var kvalitet og service for mange virksomheder vigtigere end pris. Mentaliteten var en anden.«
Virksomheden blev for stor
Hen imod slutningen af 1980’erne var virksomheden vokset til over 100 ansatte med tre produktionssteder i Storkøbenhavn.
»Jeg havde en ambition om at ville være den største reprovirksomhed i Danmark og ekspanderede med flere ansatte, nye bygninger og nye maskiner. Men jeg blev overmodig og kom til at spænde mig selv for hårdt,« husker han.
Hovedkunden dengang var Volvo – men størrelsen af Køhn Repro begyndte at blive et problem.
»Ambitionen om at blive stor var blevet et mål i sig selv. Men jeg indså, at jeg mistede kontakten nedad. Det var svært at have det samme hold i tingene og bevare kontakten til de enkelte kunder.«
Gradvist neddroslede Per Køhn til igen at have cirka 30 ansatte.
Gennem årene udvidede Per Køhn sin produktion til også at omfatte offsettryk, digitaltryk og storformatprint.
»Jeg var en af de første, der rigtigt startede storformat op med virksomheden Megavision. Jeg så en fantastisk fremtid i det. Desværre ville jeg for meget på en gang. Jeg skulle have holdt mig ude af tryk og fokuseret på storformat. Men det er altid nemt at se i bakspejlet.«
Sværere at tjene penge i dag
Som et af Grakoms tre tilbageværende æresmedlemmer følger han stadig med i branchen – men i dag fra sidelinjen. Sidste år spurgte branchemagasinet Udkom ham, hvordan han ser mulighederne for at starte en ny grafisk virksomhed i dagens marked:
"Der er gode muligheder for at starte ud i branchen i dag, men det er på en anden måde. For der er ikke de samme penge i det, som der var i gamle dage. I prepress-branchen, der tjente vi utroligt mange penge i 80'erne. Der må man erkende, at det er væk nu. I dag er det sværere at tjene penge, hvis ikke man laver en helt speciel niche, hvor man koncentrerer sig om at sælge billigt, hurtigt og køre hele molevitten på nettet, så kunden selv kan styre sin ordre."
For ti år siden, da Per Køhn fyldte 60 år, fortalte han til De Grafiske Fag, at han overvejede at stoppe som virksomhedsejer, fordi der var så meget, han gerne ville nå. At være sammen med sine børn, at løbe et maraton, at være aktiv i bestyrelsesarbejdet og at bestige Mont Blanc.
Har du fået opnået alle tingene?
»Det synes jeg langt hen ad vejen. Jeg har ikke fået løbet flere maratonløb eller besteget Mont Blanc, men jeg har til gengæld gået Caminoen. 842 km på 26 dage. Det gjorde jeg i 2010. Men man bliver lidt sløv, når man går på pension, så jeg skal til at stramme mig lidt an igen. Ellers syner man jo hen!«
CV:
1965: I lære som klichefotograf, Smidth og Johansen
1970: Driftsleder, Smidth og Johansen
1973: Driftsleder, Axel Andreasen & Sønner
1974: Daglig leder, Kronelith
1976: Grundlægger Køhn Repro
1997: Overtager Interprint med 60 ansatte
2000: Sælger Interprint
2003: Etablerer Migavision
2004: Køber trykkeriet Litoprint
2010: Sælger sine virksomheder