Erhvervsstyrelsen vil automatisere bæredygtighedsrapportering og deling af data


Virksomhederne i Danmark har længe mødt krav om at dokumentere deres bæredygtighedsarbejde, men med EU’s seneste omnibus-forslag er der lagt op til en forenkling af reglerne. I forlængelse af denne forenkling har Erhvervsstyrelsen netop lanceret et initiativ til at automatisere ESG-rapportering for at gøre det lettere for virksomheder at indsamle, behandle og dele data om bæredygtighed. Det er erfaringerne med digitale bogføringssystemer og e-faktura ligger til grund for Erhvervsstyrelsens initiativ.
Et af formålene med Erhvervsstyrelsens arbejde er at vise, hvordan man kan lette delingen af de oplysninger, som store virksomheder typisk vil indhente fra SMV’er i deres værdikæde via den frivillige SMV-standard til bæredygtighedsrapportering.
GRAKOMs chef for ESG og bæredygtig udvikling, Mark Williams tilføjer:
”Erhvervsstyrelsens initiativ lyder meget spændende, og vi vil følge udviklingen nøje. Initiativet passer samtidig godt sammen med en igangværende proces hos GRAKOM, hvor vi i samarbejde med vores medlemmer er i gang med at udvikle en grafisk-sektor tilpasset version af EU’s frivillige ESG-rapporteringsstandard for SMV’er (VSME).”
Han tilføjer:
”Vi har særligt fokus på, at rapporteringen skal være enkel, relevant og værdiskabende, og vi er naturligvis også opmærksomme på, at processen med at indsamle og dele data skal være så effektiv som muligt.”
GRAKOMs medlemmer kan henvende sig til Mark Williams ift. rådgivning om ESG-rapportering.