Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Erhvervsstyrelsen: Det er lovligt at tjekke for adblock

Fredag 01. juli 2016

Adblockere - de små programmer, der blokerer for annoncer på nettet - bliver set som en bombe under det digitale annoncemarked. En del hjemmesider har svaret igen ved at lave automatiske scanninger for, om brugeren har adblock slået til, for så at nægte adgang, hvis det er tilfældet. Men den scanning har mange ment er ulovlig, fordi den sker uden brugerens accept.

Nu har Erhvervsstyrelsen så for første gang udtrykt de danske myndigheders holdning til sagen – og den går mediernes vej:

”Vi vurderer, at det ikke er nødvendigt at indhente samtykke, når man tjekker for adblockers, fordi det er med til at sikre at brugerens valg bliver overholdt,” siger Helle Bøjen Larsen.

Hun henviser til en artikel i databeskyttelsesdirektivet, der siger at selvom man skal bede om samtykke for cookies og lignende teknologier, så er der faktisk undtagelser. Nemlig hvis indsamlingen af data er teknisk nødvendig for at sikre en service, som brugeren udtrykkeligt har anmodet om.

”Det er vores umiddelbare vurdering, at cookies der bruges til at registrere og huske brug af adblockers er omfattet af undtagelsesbestemmelsen, idet det er nødvendigt for at sikre brugerens valg og ønske om at blokere for reklamer. Derfor vurderer vi, at det falder ind under undtagelsen,” siger Helle Bøjen Larsen til Grakom.

At en del medier så bruger scanningen til at nægte brugere med adblock adgang til fx artikler er ikke en sag, Erhvervsstyrelsen vil blande sig i.

”Hvis et medie gør adgangen til sine hjemmesider betinget af brugen af cookies, er det i Erhvervsstyrelsens øjne en forretningsmodel, der ikke er reguleret af reglerne i e-databeskyttelsesdirektivet,” siger Helle Bøjen Larsen.

Afgørelsen er ikke truffet på baggrund af en konkret sag. Erhvervsstyrelsen siger samtidig, at Europa-Kommissionen deler holdningen.

”Kommissionen har tidligere nuanceret problemstillingen og i et svar til en borger skrevet, at når man scanner for adblockere, er det omfattet af de samme regler som cookies. Det kræver samtykke, men foregriber ikke, at man kan benytte de samme undtagelser,” siger Helle Bøjen Larsen.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.