Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Er de danske grafiske virksomheder klar til Industri 4.0?
Onsdag 02. november 2016
Industri 4.0, eller den fjerde industrielle revolution, er over os. Maskiner skal lære at snakke sammen, og den digitale verden skal fusioneres med den fysiske. Der er millioner af kroner at tjene for virksomheder, der fanger bølgen. Men er de grafiske virksomheder klar?
Industri 4.0 handler om at udvikle den såkaldt smarte fabrik, der med minimal menneskelig indgriben selv kan løse de daglige udfordringer med modtagelse af ordrer, varebestilling, produktionstilrettelægning, optimal kapacitetsudnyttelse, kvalitetskontrol og meget andet ved hjælp af automatisk og kontinuerlig indsamling, bearbejdning og distribution af data.
Det muliggøres via avanceret sensorteknologi, der er i stand til at opfange relevante handlinger og tilstande i og omkring produktionen samt videregive dem via netværk (The Internet of Things, "IoT") så der hurtigt og så tæt på produktionen som muligt kan træffes de rigtige beslutninger. I sin yderste konsekvens beslutninger, der træffes og udføres af systemet selv. Den menneskelige indsats bliver ideelt set at overvåge, optimere og videreudvikle systemet.
Formålet er at kunne imødekomme de stigende udfordringer, som små serier, korte leveringstider, individualisering og hyppige omstillinger udgør, på en effektiv og konkurrencedygtig måde.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.