Er de danske grafiske virksomheder klar til Industri 4.0?
Onsdag 02. november 2016
Industri 4.0, eller den fjerde industrielle revolution, er over os. Maskiner skal lære at snakke sammen, og den digitale verden skal fusioneres med den fysiske. Der er millioner af kroner at tjene for virksomheder, der fanger bølgen. Men er de grafiske virksomheder klar?

Industri 4.0 handler om at udvikle den såkaldt smarte fabrik, der med minimal menneskelig indgriben selv kan løse de daglige udfordringer med modtagelse af ordrer, varebestilling, produktionstilrettelægning, optimal kapacitetsudnyttelse, kvalitetskontrol og meget andet ved hjælp af automatisk og kontinuerlig indsamling, bearbejdning og distribution af data.

Industri 4.0 handler om at udvikle den såkaldt smarte fabrik, der med minimal menneskelig indgriben selv kan løse de daglige udfordringer med modtagelse af ordrer, varebestilling, produktionstilrettelægning, optimal kapacitetsudnyttelse, kvalitetskontrol og meget andet ved hjælp af automatisk og kontinuerlig indsamling, bearbejdning og distribution af data.
Det muliggøres via avanceret sensorteknologi, der er i stand til at opfange relevante handlinger og tilstande i og omkring produktionen samt videregive dem via netværk (The Internet of Things, "IoT") så der hurtigt og så tæt på produktionen som muligt kan træffes de rigtige beslutninger. I sin yderste konsekvens beslutninger, der træffes og udføres af systemet selv. Den menneskelige indsats bliver ideelt set at overvåge, optimere og videreudvikle systemet.
Formålet er at kunne imødekomme de stigende udfordringer, som små serier, korte leveringstider, individualisering og hyppige omstillinger udgør, på en effektiv og konkurrencedygtig måde.
Læs mere i UDKOM 05 XL her
Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.