Emballagedagen: Forbrugere ønsker lovgivning om genanvendelig emballage
83 pct. af forbrugerne i en ny Kantar Media-undersøgelse (tidl. Gallup) synes, at det er vigtigt, at virksomheder benytter det materiale, der bedst kan genanvendes, og 70 pct. mener, at virksomhederne tydeligt bør angive, hvordan emballagen skal bortskaffes.
”Det er vigtigt, at virksomhederne tydeligt markerer, hvordan forbrugerne afskaffer emballagen. Forbrugerne bliver forvirrede over, hvor de forskellige materialer skal smides ud,” siger direktør i Kantar Media, Berit Puggaard.
Hun fortsætter:
”Virksomhederne får points hos forbrugerne, hvis de udover at bruge materiale, der kan genbruges, også gør det nemmere for forbrugerne at komme af med det. For det er et stort problem hos forbrugerne at finde rundt i. Og kommunerne gør det ikke nemmere med forskellige regler.”
I Kantar Medias undersøgelse, som Berit Puggaard præsenterer på Emballagedagen, er det også tydeligt, at forbrugerne mener, at det er især lovgiverne, der skal sikre, at så meget emballage som muligt bliver genanvendeligt. Hele 68 pct. mener, at det skal være lovpligtigt at virksomhederne benytter genanvendeligt materiale. Der er ikke den store tiltro til, at hverken forbrugerne selv eller virksomhederne kan påtage sig det ansvar.
Det er nogle af de mange indsigter, som Berit Puggaard, kommer med på Emballagedagen den 6. november i Middelfart.
En anden oplægsholder er Paul Jenkins, der er direktør i The Pack Hub, der er et britisk emballage-innovationskonsulenthus. Han skal fortælle om globale trends i innovation – herunder netop materialevalg, genanvendelse og design.
Se de øvrige oplægsholdere her, hvor du også kan tilmelde dig Emballagedagen.