Emballagedagen: Forbrugere ønsker lovgivning om genanvendelig emballage 

Emballagedagen: Forbrugere ønsker lovgivning om genanvendelig emballage  Berit Puggaard, direktør i Kantar Media, ved et arrangement i Creative Club-regi om bæredygtighed
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 11. oktober 2024
Forbrugerne tror ikke på, at de selv eller virksomhederne er ansvarlige nok til, at al emballage bliver genanvendeligt. Det kræver lovgivning, mener forbrugerne. Det og masser af andre indsigter fra Berit Puggaard, direktør i Kantar Media kan du få på Emballagedagen.

83 pct. af forbrugerne i en ny Kantar Media-undersøgelse (tidl. Gallup) synes, at det er vigtigt, at virksomheder benytter det materiale, der bedst kan genanvendes, og 70 pct. mener, at virksomhederne tydeligt bør angive, hvordan emballagen skal bortskaffes.

”Det er vigtigt, at virksomhederne tydeligt markerer, hvordan forbrugerne afskaffer emballagen. Forbrugerne bliver forvirrede over, hvor de forskellige materialer skal smides ud,” siger direktør i Kantar Media, Berit Puggaard.

Hun fortsætter:

”Virksomhederne får points hos forbrugerne, hvis de udover at bruge materiale, der kan genbruges, også gør det nemmere for forbrugerne at komme af med det. For det er et stort problem hos forbrugerne at finde rundt i. Og kommunerne gør det ikke nemmere med forskellige regler.”

I Kantar Medias undersøgelse, som Berit Puggaard præsenterer på Emballagedagen, er det også tydeligt, at forbrugerne mener, at det er især lovgiverne, der skal sikre, at så meget emballage som muligt bliver genanvendeligt. Hele 68 pct. mener, at det skal være lovpligtigt at virksomhederne benytter genanvendeligt materiale. Der er ikke den store tiltro til, at hverken forbrugerne selv eller virksomhederne kan påtage sig det ansvar.

Det er nogle af de mange indsigter, som Berit Puggaard, kommer med på Emballagedagen den 6. november i Middelfart.

En anden oplægsholder er Paul Jenkins, der er direktør i The Pack Hub, der er et britisk emballage-innovationskonsulenthus. Han skal fortælle om globale trends i innovation – herunder netop materialevalg, genanvendelse og design.

Se de øvrige oplægsholdere her, hvor du også kan tilmelde dig Emballagedagen.

Læs også
FINAT rapporterede en 15 pct. vækst i det europæiske etiketmarked i 2024, mens Smithers præsenterede, hvordan vandbaseret blæk vinder frem som miljøvenlig løsning – det og flere konkrete branchecases blev præsenteret for over 100 beslutningstagere på Shaping the Future with Packaging 2025 i Bruxelles kort før påske. GRAKOM deltog for at hente ny viden hjem til vores videre arbejde for en innovativ og bæredygtig emballage- og labelindustri.
Efter stor efterspørgsel fra læsere og annoncører genstarter Femina nu printudgaven af magasinet. Chefredaktør Anne Wittorff peger på, at det fysiske format giver plads til dybdegående journalistik – samtidig med at et nyt digitalt plus-univers åbner for eksklusive artikler.