Emballage: Udfordringer er der rigeligt af
Udfordringerne er mange i emballagebranchen. Selv de mest basale krav som at en emballage skal være funktionel, beskytte produktet, være bæredygtig samt tale til forbrugernes følelser på én og samme gang, kan skabe store udfordringer.
Det viste Susanne Lippitsch fra SL Design, med et billede af en hybrid mellem en gris, en høne og en ko, da hun holdt et oplæg på emballagekonferencen 'Shaping the Future with packaging’ i Bruxelles tidligere på måneden, hvor GRAKOM deltog.
Og faktisk er det ikke nok kun at tale til forbrugernes følelser, de skal have en helt unik forbrugeroplevelse, når de pakker produkterne ud og føle, at den er målrettet lige præcis dem.
Den største udfordring af dem alle, er måske i virkeligheden, at forbrugere ikke har den samme opfattelse af, hvad der er bæredygtigt og hvad der ikke er. Faktisk er det ofte det modsatte, hvilken emballage, der er den bedste i den givne situation i forhold til, hvad forbrugerne tror.
Funktionalitet er det vigtigste
Den belgiske professor Peter Ragaert er enig i, at emballage skal kunne leve op til mange ting. Men han er også helt klar i spyttet i forhold til, hvad han anser for den vigtigste egenskab: Funktionalitet.
”Emballage kan spille en stor rolle i at reducere madspild, hvor 30 pct. for øjeblikket går til spilde, faktisk er det 50 pct. af frugt og grøntsager, der går til spilde,” sagde Peter Ragaert på emballagekonferencen.
Det betyder ikke, at bæredygtighed ikke er vigtigt. Det bliver stadig mere vigtiget. Men i en bæredygtig sammenhæng er der ifølge Peter Ragaert tre nøglebudskaber:
- Emballagen skal beskytte produktet
- Emballagen skal reduceres, genbruges og genanvendes
- Genanvendelse kræver et godt sorteringssystem
Smart sortering
Netop affaldssortering og genanvendelse var det, som Jan ’t Hart fra den europæiske organisation AIM, der repræsenterer europæiske brands, talte om i form af Holy Grail, som vi tidligere har skrevet om her.
Holy Grail er et projekt, hvor man forsker i, hvordan man kan bruge digitale vandmærker til at affaldssortere. En teknologi på linje med QR-koder.
Det der er særlig smart, er at selvom emballagen ofte går i stykker, når man smider den ud, vil et kamera kunne sætte forskellige dele af koden sammen og stadig genkende materialet. For at vandmærkerne ikke skal ’skæmme’ de budskaber, der står på emballagen, er det udviklet, så det ikke kan ses med det blotte øje.
Samtidig er det ideen, at man kan bruge det digitale vandmærke til at give forbrugeren oplysninger om produktet og emballagen. Fx kan man med sin telefon skanne vandmærket, så virksomheden på den måde kan give informationer om produktet, brug af det, og i hvilken affaldsspand det skal smides.
Dette er den anden artikel fra emballagekonferencen 'Shaping the Future with packaging'. Den første artikel kan læses her.