Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Emballage-producenterne vejrer morgenluft

Torsdag 27. oktober 2016

Efter en række svage år med stillestående eller faldende omsætning ser det nu anderledes positivt ud for emballagemarkedet.

Emballagemarkedet

I første halvår i år oplevede emballageproducenterne en realvækst i emballagesalget af papir- og papemballage på hele 7,2 pct. i forhold til samme periode året før. Tilsvarende steg omsætningen for plastikemballage med 2,7 pct.

Stigningen i omsætningen skal i høj grad ses i sammenhæng med det dyk i omsætningen, som emballageindustrien oplevede i 2014, hvor omsætningen faldt 4,6 pct.

Samlet solgte emballageproducenterne papir- og papemballage for 2,7 mia. kr. i årets første seks måneder. Papir- og papemballagen udgør således omkring halvdelen af den samlede emballageproduktion i Danmark målt i kroner.

Tallene inkluderer alene salget fra emballageproducenterne. Emballageproduktion foretaget inhouse i virksomhederne er derfor ikke en del af tallene, da der ikke foretages et køb og salg af emballagen. Et skifte til eller fra inhouseproduktion i den øvrige industri vil derfor henholdsvis sænke eller øge den opgjorte emballageproduktion.

Foruden dette er der en afhængighed i produktionssted af varen, som emballagen skal bruges til. Udflytningen af vareproduktionen til eksempelvis Kina og Østeuropa har givet en konkurrencefordel til disse produktionslande, da det alt andet lige er en fordel med emballageproduktionen tæt på fremstillingen af varen, der skal emballeres. Der er dog indikationer på, at denne udflytning er aftaget de seneste år - og måske endda vendt i enkelte brancher.

Omvendt viser udenrigshandelstallene, at emballagemarkedet er yderst globaliseret. Ifølge Danmarks Statistik importeres 40 pct. af al den emballage, der bliver købt i Danmark. Branchen er med andre ord meget eksponeret over for udenlandsk konkurrence. Produktion af varen i Danmark sikrer dermed ikke, at emballagen til varen også vil være danskproduceret.

Leveringstid, produktionsomkostninger og produktivitet er derfor tre uhyre vigtige konkurrenceparametre for emballageproducenterne.

Føde-, drikke- og tobaksvareindustrien er den industri, der aftager allermest emballage, således står industrien for 68 pct. af den samlede industris samlede emballagekøb. 5 pct. af omsætningen i føde-, drikke- og tobaksvareindustrien gik til køb af emballage. Det er den største andel blandt alle industriens brancher. For industrien som helhed udgjorde emballagekøbet blot 1,8 pct. af omsætningen.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.