Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Elever får flexo-viden gennem virksomhedsbesøg
Fredag 02. juni 2017
I denne uge var elever fra grafisk tekniker-uddannelsen på besøg hos to flexo-virksomheder, hvor de kom tæt på både produktion og praksis. Det giver kompetencer og knowhow, som de ellers ikke kan tilegne sig fra undervisningen, siger faglærer. Grakom bifalder initiativet.
I onsdags klokken 9.30 sad 14 grafisk tekniker-elever og to undervisere fra Aalborg Tech College klar foran Reprocentret A/S i Vejle. Her begyndte de dagen med indsigt i produktionen af klicheer og sleeves. Efter frokost gik turen til Horsens, hvor dagen fortsatte med en rundvisning hos Amcor Flexibles. Iklædt fuldt sikkerhedsudstyr og hårnet.
»Vi laver virksomhedsbesøgene, fordi vi gerne vil forklare eleverne nogle ting, som er svære at formidle, og som vi på skolen ikke har fulde kompetencer eller udstyr til,” fortæller Carsten Kristiansen, virksomhedskontakt og faglærer fra Aalborg Tech College, som også var med på dagen.
Grafisk tekniker-uddannelsen i Aalborg skal favne hele branchen, og er derfor meget bred. Men eleverne har mulighed for at specialisere sig i specialefagene, og der er det vigtigt at samarbejde med branchens aktører, mener Carsten Kristiansen.
»Da uddannelsen er spredt over mange forskellige fagligheder, er det umuligt at have alt udstyr og knowhow samlet på skolen. Derfor er vigtigt, at vi samarbejder med de skarpeste i branchen, så vi kan vise eleverne den bedste side af specialefagene,« siger Carsten Kristiansen.
Uddannelsespolitisk chef for Grakom, Anders Mosumgaard, kan også se store fordele ved virksomhedsbesøg som en del af uddannelsen.
»Grakom bakker aktivt op om initiativer som det her. Det er jo vores ærinde at løfte uddannelsens kvalitet og gøre den relevant for alle de forskellige typer virksomheder, som der er. Og det er netop initiativer som disse, som kan løfte den grafiske uddannelse i forhold til flexo-området,« siger han.
»Det er super, at virksomheder bidrager aktivt med viden. Nu er der kun tale om to virksomheder i dag, men jeg er sikker på, at rigtig mange virksomheder gerne vil bidrage til at løfte uddannelsen med den faglige viden, som de har,« fortsætter Anders Mosumgaard.
Og det har heller ikke vist sig at være svært at finde interesserede virksomheder, fortæller Carsten Kristiansen.
»I erhvervslivet møder jeg stor velvillighed til at være en del af det. Nogle gange kan logistikken være en udfordring, men jeg synes ikke, det er svært at finde virksomheder,« fortæller han.
Det er andet år i træk, at elever fra grafisk tekniker-uddannelsen besøger Reprocentret A/S og Amcor Flexibles.
»Flexo-branchen er i vækst i øjeblikket, og der er interesse for at uddanne sine medarbejdere indenfor faget – så det er klart et fokusområde for skolen,« siger Carsten Kristiansen.
Grakom og Aalborg Tech College samarbejder også om andre initiativer til flexo-undervisning. Fx tester man i øjeblikket e-learning.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.