Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ekspertgruppe ude med anbefalinger til brug af kunstig intelligens

Ekspertgruppe ude med anbefalinger til brug af kunstig intelligens
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 06. marts 2024
Regeringens ekspertgruppe er udkommet med 13 anbefalinger til brugen af kunstig intelligens. Anbefalingerne handler bl.a. om det offentliges indkøb af kunstig intelligens samt om tech-giganternes udnyttelse af børns sårbarhed.

Regeringens ekspertgruppe udsendte for nylig 13 anbefalinger til, hvordan man sætter grænser for tech giganternes udvikling og anvendelse af kunstig intelligens.

Anbefalingerne er samlet under fire overskrifter, som handler om tech-giganternes medansvar for informationstroværdighed; beskyttelse af børn; beskyttelse af ophavsret og tech-giganternes markedsdominans.

Under emnet Markedsdominans ønsker ekspertgruppen med sine anbefalinger at gå længere end de to vejledninger, der er kommet fra henholdsvis Datatilsynet i oktober 2023 og Digitaliseringsstyrelsen i januar 2024.

”Ekspertgruppen ønsker at gå længere end det og anbefaler derfor, at der udstedes supplerende retningslinjer samt udarbejdes best practices for ansvarligt indkøb og brug af kunstig intelligens i den offentlige sektor,” skriver de i rapporten. Argumentet er, at det kan være med til at sikre effektivt offentligt indkøb på området og give mulighed for at realisere kvalitetsmæssige og økonomiske potentialer til gavn for borgerne.

Derudover anbefaler ekspertgruppen om der er behov for at ændre udbudsloven for at sikre ansvarligt offentligt indkøb ift både beskyttelse af borgernes rettigheder og dataetik.

Analyse skal undersøge tech-giganternes udnyttelse af børns sårbarhed

Ekspertgruppen anbefaler ligeledes EU at arbejde for, at de tjenester hos tech-giganterne som børn og unge har adgang til, skal tage højde for, at børn og unge er særligt sårbare forbrugere. Det gælder både ift. indhold, adfærd, kontakt og kommercielle vilkår. Samtidig foreslår ekspertgruppen, at der bør iværksættes en analyse af, hvor meget tech-giganternes anvendelse af kunstig intelligens bruges til at udnytte disse sårbarheder.

 

Her er de 13 anbefalinger (og her kan hele rapporten læses):

 

  1. Tech-giganternes medansvar for informationstroværdighed på deres platforme
    • Indsats mod skadeligt og vildledende indhold genereret af kunstig intelligens
    • Tech-giganter skal deklarere indhold genereret af kunstig intelligens på deres platforme
    • Effektiv forsker- og myndighedsadgang til kunstig intelligens-modeller
  2. Beskyttelse af børn og unge mod skadelig anvendelse og udvikling af kunstig intelligens på tech-giganternes tjenester.
    • Chatbots skal være slået fra som standardindstilling, ikke kræve betaling at fravælge og være fri for manipulerende design.
    • Design af kunstig intelligens skal tage højde for børn og unge som sårbare forbrugere.
    • Beskyttelse af børn og unge mod kunstig intelligens i legetøj.
    • Skærpet fokus på risici ved kunstig intelligens for børn og unge.
  3. Regulering af tech-giganters uautoriserede brug af ophavsretligt beskyttet materiale.
    • Tech-giganterne skal dokumentere, at de ikke bryder ophavsretten
    • EU-regler om licensaftaler i forhold til brug af ophavsretligt materiale og oprettelse af europæisk tilsyn
    • Europæisk klageadgang for rettighedshavere.
  4. Tech-giganternes markedsdominans inden for udviklingen af kunstig intelligens.
    • Bedre rammer for udvikling af kunstig intelligens-løsninger som alternativ til tech-giganterne.
    • Retningslinjer for brug og indkøb af kunstig intelligens i den offentlige sektor.
    • Europæisk regulering af kunstig intelligens over for tech-giganterne skal håndhæves og videreudvikles.

 

Læs også
Hvis bureauerne tager et større ansvar og tør spørge mere ind til kunden, kan de nærmest få alle de budgetter, de vil have, siger marketingchef i 3, Jesper Juhl Brogaard.
Med en ny lovgivning går EU efter de store techgiganter, men de danske politikere både herhjemme og i EU er villige til at gå skridtet videre. En undersøgelse viser, at 60 pct. danskere viser symptomer på afhængighed af sociale medier.