Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Egons formularer er kommet Sportsdanmark til gode

Tirsdag 24. januar 2017
Egon Pedersens virksomhed startede ud med at printe EDB-formularer. I dag er den en levende, grafisk virksomhed, der har en vigtig finger med i den danske idrætsverden. Mød Formegon, der med sine kreative tryksager er med til at skaffe store sportsstævner til Danmark. 

Formegon
Lars Pedersen og Günther Lindahl med det lille svømmestation, der har været med til at sikre, at Danmark skal afholde EM i svømning i 2017. (Foto: Christian Bendix)

Egon Pedersen har formentlig ikke tænkt længe over navnet, da han stoppede som salgschef i Bording Formulartryk og startede sin egen virksomhed. For det lå jo lige for: Egon og EDB-formularer, kort sagt: Formegon. Dengang var det de printede EDB-formularer, der skaffede smør på brødet. I dag, hvor Egon for længst er gået på pension, er det et væld af grafiske opgaver, som tusindvis af danskere kaster øjne på, og som oven i købet er med til at få internationale sportsstævner til Danmark. Senest var det Dansk Svømmeunion, der bankede på døren til den ni mand store virksomhed:

»De kommer så her til os og siger, at der skal bydes på EM i 2017, og der skal laves noget materiale til det Internationale Svømmeforbund. Det skal gerne skille sig lidt ud og ikke bare være et A4-hæfte, der dumper ind ad døren. Så der lagde vi hovederne i blød og fandt ud af at lave en boks, der lukker op og bliver til et lille svømmestadion,« husker direktør Günther Lindahl. Opgaven lykkedes, og EM i svømning bliver afholdt i Danmark til næste år.

»Det viser lidt om, hvad vi har udviklet os til på det kreative område,« tilføjer partneren, Lars Pedersen.

Styrer DBU’s grafiske produktion
Vi er i Idrættens Hus i Brøndby, hvor virksomheden har til huse – og det er langt fra tilfældigt. Grafiske opgaver til Idrætsområdet fylder over halvdelen af deres arbejde.

»Det er en rigtig vigtig niche. Mange opgaver bliver digitale og trykkes ikke, men meget af det, som vi laver i idrættens verden, vil altid kræve en hel del tryk. Når der fx afholdes VM i badminton i Danmark, så er der jo en masse storformatprint, dekoration, flag og en masse andet,« fortæller Günther Lindahl. Beliggenheden i Idrættens Hus bliver hurtigt en stor fordel, fordi mange af idrætsforbundene kommer forbi lokalerne og kan følge det grafiske arbejde tæt.

Både DBU og DHF (Dansk Håndbold Forbund) har for nyligt nedlagt deres grafiske afdelinger, og Formegon styrer nu forbundenes grafiske produktion og laver deres layout. Selvom traditionelle trykopgaver stadig fylder meget – også uden for sportens verden – så fylder de digitale opgaver gradvist mere og mere.

»Webbannere, grafik til Facebook og hjemmesider. Helt generelt er der færre og færre af de ting, vi laver, der ender på tryk,« siger Lars Pedersen.

Fordele ved Grakom-medlemskab
Som nyt medlem af Grakom håber Lars Pedersen og Günther Lindahl at få juridisk bistand fra brancheforeningen.

»Tidligere har vi været os to og et par folk mere, men nu er vi pludselig ni, og med de ting, det nu giver af personaleforhold og kontrakter og den slags, så tænkte vi, at vi hellere måtte have noget bistand til de ting,« siger Günther Lindahl, og Lars Pedersen tilføjer:

»Jeg tænker da også, at vi kan have en fordel af at være med i et fagligt netværk og deltage i nogle af arrangementerne. Jeg har selv været i andre virksomheder, hvor vi var med til nogle gode arrangementer gennem GA, og hvor man også fik nogle kontakter rundt om i branchen. Så det har også indgået i vores overvejelser.«

Sportsgale partnere
Det lille svømmestadion bliver slået sammen, mens UDKOM stiller de to partnere det oplagte spørgsmål:

Er I egentlig mere sporty end andre i branchen?

»Vi tænker måske ikke så meget over det i dagligdagen, men okay, jeg er da gammel divisionsspiller i fodbold, og Lars spiller også selv fodbold. Flere af de ansatte har faktisk også dyrket fx basketball og svømning på ret højt niveau. Så alligevel er vi jo nok lidt bidt af sport,« griner Günther Lindahl.

Det kan nu også være en fordel, tilføjer Lars Pedersen:

»Vi leverer fx også den grafik, der kører over storskærmen, når det danske fodboldlandshold går på banen med præsentation af hver enkelt spiller. Der kan grafikeren godt sidde og sige, ’hallo, hvem er ham her?’, når han skal lave grafikken. Så kommer jeg ind og siger ’det er da Andreas Christensen, der spiller nede i Borussia Mönchengladbach.«
Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.