Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Efter fusionen: Ansættelser og investeringer hos Mols Print Kompagni

Efter fusionen: Ansættelser og investeringer hos Mols Print Kompagni Indehaver af Mols Print Kompagne, Morten Fritz
Torsdag 20. november 2025
Efter fusionen i 2023 har GRAKOMs medlem Mols Print Kompagni øget beskæftigelsen, investeret i produktionsapparatet og sat endnu højere fokus på bæredygtighed. Samtidig er man begyndt at kigge på kunstig intelligens.

Mols Print Kompagni, der er specialiseret i produktion af storformatprint til bannere, flag display og eventprodukter, havde en omsætningsfremgang på 30 pct. i 2024. Omsætningsvæksten skyldes ifølge indehaver Morten Fritz flere kunder, som bl.a. tæller bureauer og skiltevirksomheder. Desuden er indkøb og produkton optimeret efter fusionen mellem V1Printcompany og Bannerkompagniet i 2023 og det har også slået positivt igennem.

”Fusionen har givet os mulighed for at udnytte de oplagte synergier mellem de to virksomheder og dermed også skabe en bedre bundlinje,” siger Morten Fritz.

Den positive vækst har betydet, at Mols Print Kompagni, der ligger i Ebeltoft, har kunnet ansætte endnu en syerske og en lagermand, så man nu beskæftiger 10 medarbejdere. Desuden er der de seneste to år foretaget flere store investeringer i produktionsapparatet. Senest er der indkøbt en storformatprinter med dobbelt kapacitet, der giver større fleksibilitet og minimerer spildet.

”Tidligere kunne vi have op til 15 m2 spild, når vi skiftede medie på printeren. Nu undgår vi langt de fleste skift, og vores spild er væsentligt reduceret,” siger Morten Fritz.

Flere genanvendte materialer

I takt med at kunderne begynder at efterspørge bæredygtige produkter, har Mols Print Kompagni skiftet en stor del af produktionen til genanvendte materialer og FSC-certificeret papir. På nuværende tidspunkt er omkring halvdelen af materialerne genanvendte, og råvarerne er GRS Recycled-certificeret.

På trods af, at der er en opbremsning i rapporteringskravene, fortsætter Mols Print Kompagni med at tilbyde miljøvenlige løsninger, da det er en central del af virksomhedens vision.

”Nogle krav for små og mellemstore virksomheder er midlertidigt sat på pause, men vi fortsætter ad samme miljøbevidste vej. Det er en hel bevidst strategi og også mit personlige ønske, at vi agerer så klimavenligt som muligt,” siger Morten Fritz.

AI er på vej ind i virksomheden

Mens Mols Print Kompagni har arbejdet med miljøbevidsthed i flere år, er generativ kunstig intelligens et nyt fokusområde.

”Vores produktionschef, Lasse Kahr, har netop deltaget i GRAKOMs onlinekursus om AI. Her fik han en masse ny indsigt i alle de muligheder, der findes med øget digitalisering og brug af AI. Og det handler om alle steder i huset - fra ordregang og filhåndtering til produktion og forsendelse. Sammen med vores profesionelle bestyrelse arbejder vi strategisk med alle de muligheder, som AI tilbyder os,” siger Morten Fritz.

Mols Print Kompagni
Læs også
Myvendo Fair åbner i 2026 for tiende gang dørene for omkring 1.200 besøgende. Messen har vokset sig stor og er den største fagmesse for reklameartikler, merchandise og profilbeklædning i Norden.
Europa-Parlamentet vil gøre bæredygtighedsrapportering og due diligence mere overskuelig. Kun de største virksomheder bliver omfattet af kravene fremover.