Dystan & Rosenberg har plukket det bedste fra Tryk med ansvar
"Vi har cherrypicket fra Tryk med Ansvar-kampagnen og udvalgt det, som har passet godt til os. Vi har mange professionelle kunder, som reklamebureauer og store virksomheder med egne grafiske afdelinger. Derfor er det vigtigt, at vi kan rådgive kvalificeret og fx kan hjælpe kunden med at træffe optimale valg om papir og trykmetode, blandt andet ud fra miljømæssige betragtninger," siger Palle Studsgaard Odgaard, adm. direktør og partner i Dystan & Rosenberg med cirka 28 ansatte i Ballerup nordvest for København.
GRAKOM indledte Tryk med Ansvar-fremstødet lige efter sommerferien i 2020, og Dystan & Rosenberg begyndte hurtigt at benytte materiale fra kampagnen. Virksomheden, der håndterer alt fra digitaltryk og offset til storformat, møder eksempelvis jævnligt kunder – og kunders kunder – som mener, at det er dårligt at bruge papir, fordi det går ud over regnskoven.
"Her har kampagnen givet vores sælgere og kontaktpersoner solid baggrundsviden. Vi kan fx fortælle kunderne, at alt vores papir kommer fra skove i Europa, og at Europas skove vokser hvert eneste år. Og at vi er helt i front her i Danmark med at genanvende papir."
Særligt to elementer fra Tryk med Ansvar-kampagnen har Palle Studsgaard Odgaard og virksomheden været glade for - og brugt aktivt.
"Brochuren 10 gode grunde til, at du står med en ansvarlig tryksag har vi hentet direkte fra kampagnehjemmesiden og brugt som kuvertfyld til vores kunder. Desuden har vi brugt Trykt i Danmark-mærket, og det har kunderne taget virkelig godt imod. Så kan de vise omverdenen, at deres tryksager bliver produceret under ordnede forhold, ligesom produktionen foregår tæt på med minimalt forbrug af energi og CO2 til transport. Som officielt mærke fra GRAKOM giver det en
anden troværdighed og tyngde, end hvis vi selv havde hevet et mærke op af skuffen."
Palle Studsgaard Odgaard har noteret sig, at emner som bæredygtighed og klimabelastning ved grafiske løsninger i høj grad er kommet i fokus hos mange kunder.
"For fem år siden betød det ikke helt så meget, men i dag er det virkelig efterspurgt blandt kunderne. Tryk med Ansvar har især hjulpet os med at skaffe viden til brug i dialogen med skeptiske kunder. Måske er jeg en lille smule inhabil, fordi jeg som medlem af GRAKOMs bestyrelse har nikket til nogle af tingene undervejs, men jeg synes, at kampagnematerialet har været supergodt og gennemarbejdet."
Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs medlemsblad i december 2021.