”Du får medarbejdere, der vil blive hos dig for altid”
FlexoPrints adm. direktør, Lars Ole Nauta, havde forsvoret, at han ville have ægtepar ansat i sin virksomhed. Endsige at anbefale andre at have det. Det ville da kun give problemer, var han overbevist om.
”Hvis den ene holder op, eller bliver fyret, går den anden måske også,” er en af de ulemper, som Lars Ole Nauta, nævner som det første. En anden ulempe er, at det kan give dårlig stemning, hvis man skal fortælle den ene af to ægtefæller, at vedkommende har præsteret dårligt. Og det kan også gå ud over planlægningen.
”Vi har haft en udfordring med en ægtefælle, der blev gravid og derfor havde problemer med at være på daghold. Vi talte med både hende og hendes mand, og vi fandt en løsning, nemlig at hun kom på weekendhold.”
For andre par er det et problem, at de ikke arbejder på samme tidspunkter, hvis de kun har én bil. Man skal altså ofte forholde sig til en hel familie, og derfor får man som arbejdsgiver et større ansvar, mener Lars Ole Nauta.
Men til trods for disse og andre udfordringer, er han blevet overbevist om, at det faktisk kan være en rigtig god ide at have ægtepar, også selvom det slet ikke var noget, han havde planlagt.
”Vi havde ansat Sead, der kommer fra Bosnien, og han nævnte, at han rigtig gerne ville have sin kone herop, og om vi ikke kunne give hende et job. Vi var imod det i starten, men han var meget vedholdende, og til sidst gik vi med til at prøve det,” siger Lars Ole Nauta.
Nu har man så tre ægtepar ansat fra henholdsvis Bosnien, Vietnam og Rumænien, og Lars Ole Nauta er i dag rigtig glad for sine tre ægtefælle-medarbejdere, og han vil gerne anbefale det til andre.
”Hvis du får styr på de praktiske udfordringer, så får du til gengæld nogle ekstremt loyale medarbejdere, og det er faktisk det, al rekruttering handler om. Hvis du behandler dine medarbejdere ordentligt og er opmærksomme på deres behov, så løber man sjældent ind i problemer med sine medarbejdere,” siger Lars Ole Nauta.
Katia og Todor
Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs blad: Kommunikationsindustrien nr. 1/2022.