DSB-udbud kan flytte hele outdoor-markedet
En af de store klumper på outdoor-markedet er sendt i udbud for de kommende syv år, og resultatet vil få stor betydning for konkurrencesituationen i branchen. Det skriver Bureaubiz.
Det drejer sig om al den reklameplads, som Banedanmark og DSB råder over, og som nu er mellem Clear Channel og AFA JCDecaux, og udbuddet er af sådan en størrelse, at det kan få stor betydning for konkurrencesituationen på det trængte outdoor-marked.
Bureaubiz nævner i den forbindelse, at den tidligere direktør for Clear Channel, Henrik Sørensen, har stiftet et nyt selskab ved navn Out of Home Media, og stiller spørgsmålet, om han også har tænkt sig at gå ind i udbuddet. Det skal dog være en kapitalstærk virksomhed for at vinde. Der er bl.a. lagt op til en betydelig digital opgradering af reklamepladserne, og her er det langt fra sikkert, at Out of Home Media kan følge med.
Udbudsmaterialet omfatter alle stationsarealer og rullende materiel:
- 72 stk. abribus/adshell
- 5933 stk. europlakater
- 255 stk. billboards
- 114 stk. faste pladser
- 1720 stk. hængeskilte
- 2806 S-TV skærme
- 40 stk. digital reklame på Nørreport.
Indtil for tre år siden lå hele opgaven Clear Channel, men i 2012 blev den delt op, så AFA JCDecaux tog sig af DSB, mens Clear Channel tog sig af Banedanmark.
