Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

DR præciserer klagehistorie efter dialog med Grakom

Onsdag 13. januar 2016
Mandag publicerede DR Syd en historie med rubrikken Stor stigning i antallet af klager over reklamer. Artiklen blev gengivet af en række andre medier. Men DR havde udeladt væsentlig detalje. Nu har DR Syd præciseret sin artikel.

DR Syd fortalte mandag, at antallet af klager over reklamer er tredoblet fra 2010 til 2015. Men DR undlod at skrive i deres netartikel, at klagerne udelukkende handlede om forhold vedrørende Robinsonlisten.

DR Syds historie blev distribueret bredt via Ritzaus citattjeneste og publiceret på en række andre mediers netsider*.

”Jeg er bevidst om mediernes tempo og afhængighed af hurtige nyheder. Men en unøjagtig historie bliver ikke mere rigtig af at blive gentaget i flere medier. Tværtimod,” siger direktør i Brancheforeningen Grakom, Thomas Torp.

De medier, der publicerede DR-nyheden på egne hjemmesider, har stort set alle illustreret nyheden med enten billeder af reklamer i en brevsprække eller et billede af ”NejTak”-mærkatet, der indikerer at man ikke ønsker trykte reklamer i sin postkasse. Uden den præcise varedeklaration, på hvilke klagetal som historien baserede sig på, blev historien altså misforstået over en bred kam. Jubii.dk formulerede ligefrem deres rubrik: På trods af et nej tak: Reklamerne vælter ind i vores postkasser.

”Vi arbejder hver dag for at rette op på det forældede, negative billede, mange har af reklametryksagen. Derfor bliver vi naturligvis ærgerlige, når DR Syd i første omgang efterlod indtrykket hos deres brugere, at klagerne også handler om de reklamer, vi modtager i postkassen. Det gør de ikke,” understreger Thomas Torp.

Grakom har været i dialog med DR Syd, som medgav at artiklen var upræcis. Derfor har DR Syd her til morgen præciseret i artiklen, hvilke klagetal artiklen bygger på: http://j.mp/DRSprc

”Jeg er glad for, DR Syd har lyttet til vores kritik og nu præciserer, at klagerne udelukkende handler om forhold, der vedrører Robinsonlisten,” slutter Thomas Torp.

Grakom har lavet en uddybende analyse, der behandler den oprindelige version af DR-artiklen og datagrundlaget, den baserer sig på, her.

Ønsker du yderligere kommentarer eller interview, kontakt pressechef Kasper Jessing, 22766744.


*Politiken.dk, Finans.dk, Business.dkJubii.dk, RetailNews.dk og Nordjyske.dk
Læs også
Både trykte og digitale publicistiske magasiner kan søge støtte. Deadline er 30. juni.
En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. GRAKOM glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger.