Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

DK Læser nåede halvdelen af danskerne

Onsdag 08. juli 2015

Daværende Kulturminister Marianne Jelved (R) stod i spidsen for Danmark Læser Dagen.

Da Danmark Læser Dagen løb af stablen den 23. april blev 100.000 bøger uddelt med hjælp fra 4.000 frivillige uddelere. Grakom var med til at sponsorere dagen og havde derfor fået en side i hver bog, der fortalte om FSC, CSR og ClimatCalc i forhold til bogproduktion.

Kulturstyrelsen står bag kampagnen og har nu evalueret dagen. Blandt de 4000 boguddelere (hele 6000 meldte sig, så en tredjedel måtte afvises) lyder vurderingen, at mindst halvdelen af bøgerne er havnet hos deciderede ikke-læsere. Blandt modtagerne lyder det fra mere end ni ud af ti, at Danmark Læser Dagen har givet dem lyst til at læse mere.

Styrelsen har også kigget på den samlede værdi af den medieomtale, som dagen udløste i nationale, regionale og lokale medier, og her kommer de frem til værdi på mellem 2,5 og tre millioner kroner. Dagen blev bl.a. omtalt på TV 2, TV 2 News, samtlige TV 2-regioner, DR1 og DR2 samt i radio og aviser. På de sociale medier kan styrelsen notere sig, at #danmarklæser var dagens mest brugte hashtag, og at det lå i top fem dagen efter, ligesom mere end 1000 af uddelerne delte billeder fra dagen på Facebook og Instagram.

Hele 14 pct. af Danmarks befolkning var enten selv involveret i kampagnen eller havde drøftet kampagnen med andre. 54 pct. havde bemærket, at der var øget fokus på at læse bøger, og 51 pct. vidste, at det var Danmark Læser, der stod bag.

Årsagen til kampagnen var, at 40 pct. af danskerne kun sjældent eller aldrig læser skønlitteratur.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.