Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Digitalt lydunivers til børn: Nu er udbuddet offentliggjort

Digitalt lydunivers til børn: Nu er udbuddet offentliggjort Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 19. februar 2024
For at kunne deltage i det netop offentliggjorte udbud, skal man kunne levere 20 timers nyproduceret indhold om ugen til de 3-13-årige inkl. en halv times nyheder.

Et digitalt public service-lydunivers er netop sendt i udbud hos Slots- og Kulturstyrelsen. Hvis man gerne vil i spil til udbuddet, skal man kunne stille med en selvstændig redaktion, der skal producere 20 timers nyproduceret indhold om ugen til en målgruppe bestående af 3-13-årige.

I udbuddet, som man kan se her, er det også defineret, at der skal sendes mindst 30 minutters nyheder om ugen, og at indholdet udover nyheder skal omfatte 4 af følgende 6 kategorier: Samfund, kultur, drama, underholdning, viden, musik.

For det får man 62,5 mio. kroner fordelt over tre år med 13,2 mio. kr. i 2024 og 26,4 mio. kr. i henholdsvis 2025 og 2026.

Ansøgerne til udbuddet vil blive bedømt på programplaner (35 pct.), distribution (35 pct.) og kvalitet og realismen i planen for driften (30 pct.).

Udbuddet er en konsekvens af medieaftalen, der blev indgået i juni 2023 af regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti.

Efter at bekendtgørelsen har været i høring, er kravene ændret fra 30 timers produceret indhold til 20 timer.

Der er ansøgningsfrist den 18. marts 2024 kl. 12.00.

Læs også
Både trykte og digitale publicistiske magasiner kan søge støtte. Deadline er 30. juni.
En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. GRAKOM glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger.