Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Digitalt hestemedie klar med Europas største trykte magasin   

Digitalt hestemedie klar med Europas største trykte magasin   
Journalist Nils-Ole Heggland
Fredag 17. februar 2023
Malgré Tout Media var et rendyrket digitalt mediehus frem til 2021. Men i dag bliver hjemmeside og nyhedsbreve suppleret af et dansk-trykt magasin, som fra nytår bliver Europas største hestemagasin med fem udgaver på fire sprog.

”Da vi grundlagde Malgré Tout for syv år siden, var det 100 procent online, og vi havde aldrig forestillet os, at vi skulle udkomme på print. Men under corona-forløbet vurderede vi, at tiden var moden til at udgive et gratis printmedie som supplement til vores øvrige tilbud. Vores målgruppe har taget supergodt imod magasinet, som er en vigtig del af den vækstrejse, vi har været på.”

Sådan fortæller Troels Højvig, som er bestyrelsesformand og hovedejer i Malgré Tout Media. Virksomheden er navngivet efter et fransk hesteudtryk, der nærmest betyder ”på trods af alt” – og var navnet på Christian X’s berømte hvide hest ved Genforeningen med Sønderjylland i 1920.

Malgré Tout skriver om heste, om hestesport og om heste som livsstil, og målgruppen var ifølge Troels Højvig i første omgang 150.000 hesteinteresserede danskere.

troels-hoejvig-malgre-tout.jpg

Troels Højvig

Både skærm og papir
En god del af dem fulgte løbende med i mediehusets digitale univers og nyhedsbreve. Desuden tog de sidste år godt imod den trykte udgave af Malgré Tout, som udkommer fire gange om året i to udgaver på 100 sider på dansk henholdsvis engelsk. Hovedparten af oplaget på 25.000 eksemplarer kan hentes gratis i omkring 100 danske butikker og omtrent 500 butikker i en snes andre europæiske lande.

”Magasinet er et effektivt add-on til vores digitale tilbud: Fx kan læserne skanne en QR-kode ved de fleste artikler, så får de adgang til ekstra information og kan måske høre en podcast eller se en video. I dag har vi omkring 100.000 unikke brugere på vores hjemmeside hver måned, for to år siden lå det på 40.000. Væksten skyldes ikke kun magasinet, men det har medvirket til den voldsomme stigning,” siger Troels Højvig.

På hjemmesiden kan brugerne også finde løbende nyheder og en e-udgave af kvartalsmagasinet.

Europæisk fremstød
Malgré Tout Media har hovedkontor og redaktion i Holbæk i Nordvestsjælland samt et nyligt åbnet kontor i tyske Düsseldorf, og fra nytår tager nichemediet et stort skridt ud i det øvrige Europa. Magasinoplaget bliver mere end tredoblet til 80.000 eksemplarer fordelt på fem udgaver: tysk og fransk som nye sprogudgaver samt fortsat en dansk udgivelse og dertil fremover to engelske versioner, dels målrettet Skandinavien, dels Storbritannien og andre lande.

”En del af baggrunden for satsningen er, at mange af vores annoncører har internationale mærker, som skal nå bredt ud i hele Europa – og de vil gerne kunne handle ét sted. Med satsningen bliver Malgré Tout det største hestemagasin i Europa med distribution til omkring 1.000 butikker i cirka 20 lande. Vi forventer, at nå en omsætning omkring 15 mio. kr. i 2023 eller cirka dobbelt så meget som i år,” fortæller Troels Højvig.

Hvis læsere og annoncører tager godt imod det trykte magasin, omfatter de videre planer at øge distribution og oplag. Derimod ligger frekvensen med fire årlige udgaver fast af hensyn til den redaktionelle dækning, det samme gør antallet af sprog på grund af økonomien for hver enkelt udgave.

Malgré Tout Media står selv for layout og opsætning, mens Aller Tryk i Høje-Taastrup vest for København står for at trykke hestemagasinet.

Artiklen blev første gang udgivet i GRAKOMs blad: Kommunikationsindustrien nr. 4/2022.

Læs også
På mange typer af returpapir har der været stigende priser til trykkerierne siden årets start.
De forskellige papirtyper fortsatte med at stige i maj på det europæiske marked. Bortset fra priserne på avis- og magasinpapir, som til gengæld – lige som priserne på de øvrige papirtyper – forventes at stige også i juni. Det skriver Intergraf.