Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Det skal være nemmere at drive virksomhed efter valget

Det skal være nemmere at drive virksomhed efter valget
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 05. oktober 2022
Kommunikationsindustrien efterlyser frie rammer, fair konkurrence og mindre bureaukrati. Det skal være nemmere at drive virksomhed efter valget.

Det skal være nemmere at drive virksomhed i kommunikationsindustrien. Det er meldingen fra GRAKOM ovenpå udskrivelsen af folketingsvalget.

”Kommunikationsindustrien skaber masser af nye virksomheder og tusindvis af arbejdspladser. Men vi har brug for, at det bliver nemmere at drive virksomhed i Danmark. Det kræver frie rammer, fair konkurrencevilkår og mindre bureaukrati”, siger Thomas Torp, der er administrerende direktør i GRAKOM, erhvervsorganisationen for 700 virksomheder i kommunikationsindustrien.

GRAKOM peger på fire temaer, som har væsentlig betydning for virksomhederne i kommunikationsindustrien: Stop for danske særregler for markedsføring, fair konkurrence på mediemarkedet, attraktive rammer for vækstvirksomheder og fremme af grøn omstilling i små og mellemstore virksomheder.

"Danske virksomheder arbejder konstant i international konkurrence, og vores vilkår skal være attraktive i forhold til landene omkring os. Vi skal evne at konkurrere internationalt. Det gælder både om markedsandele, om at være forrest i den grønne omstilling, og om at Danmark skal være et attraktivt land at starte og vækste virksomheder i”, siger Thomas Torp, der ser frem til, at Folketinget igen trækker i arbejdstøjet efter valget, så rammerne for dansk erhvervsliv kan styrkes.

"Vi står sandsynligvis foran en økonomisk krise. Vores virksomheder skal være bedst muligt rustet til de hårde tider. Det kræver gode rammebetingelser, og det kan kun gå for langsomt”, siger Thomas Torp.

GRAKOM Kommunikationsindustriens politiske ønsker

  1. Stop for særregler for markedsføring
  • Markedsføringslovgivningen skal forenkles og tilpasses EU-regler
  • Drop planerne om indførelse af mærkningsordning for retoucherede fotos 
  1. Fair konkurrence på mediemarkedet
  • Alle medier skal være omfattet af samme momssats
  • Mediestøtten skal spredes ud, så flere medier får lige adgang til støtten
  1. Bedre vilkår for vækstvirksomheder
  • Reglerne for beskatning af medarbejderaktier og minoritetsaktionærer skal lempes
  • Der skal ryddes ud i regler og administrative byrder fra det offentlige
  1. Fremme af grøn omstilling

Der skal være nemmere adgang til støtteprogrammer for grøn omstilling og energieffektiviseringer i små og mellemstore virksomheder

Læs også
Nu kan man deltage i Dansk Promotions årlige undersøgelse. Brug få minutter til at give dit input til branchen, så du senere kan få et overblik over trends og tendenser i branchen.
Holm Kommunikation har hjulpet med kampagnen, der skal fortælle danske virksomheder, at de skal til at betale for deres affald.