Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

”Det her er værre end corona-krisen”

”Det her er værre end corona-krisen”
Emil Malte Simonsen
Kommunikationskonsulent Emil Malte Simonsen
Mandag 21. februar 2022
Den aktuelle papirkrise er skabt af den perfekte storm, lyder det fra GRAKOMs adm. dir., Thomas Torp. Sammen med Lars Ole Nauta, CEO i Flexoprint, og Lars-Åke Vedel Møller, salgsdirektør i Stibo, fortæller han om situationen i Følg Pengene på DR P1.

Ordreindgangen er 225 % over normalen. Til gengæld placerer man ni gange så mange ordrer hos papirleverandørerne. Men en ordrebekræftelse betyder ikke noget som helst, for priserne, leveringstiden og selve indholdet ændrer sig alligevel.

Sådan beskriver CEO Lars Ole Nauta den aktuelle situation for Flexoprint, der specialiserer sig i etiketter og labels.

Mandag morgen er han, sammen med GRAKOMs adm. dir., Thomas Torp, og salgsdirektør i Stibo, Lars-Åke Vedel Møller, medvirkende i P1-programmet Følg Pengene, hvor papirkrisen belyses som ’den perfekte papirstorm’.

For, lyder det fra Thomas Torp, det virker i øjeblikket lidt som om, at hele trykkeribranchen er ramt af Murphy’s lov. Alt, hvad der kan gå galt, er gået galt. Og det er noget, forbrugerne også ender med at kunne mærke.

Han forklarer, at den aktuelle papirkrise er skabt af flere faktorer. Først og fremmest på grund af de seneste års faldende papirforbrug som følge af digitalisering. Samtidig er der stigende energipriser. Mens verden åbner, og efterspørgslen igen stiger, så er der strejke hos den finske papirfabrik UPM, der er leverandør til mange danske trykkerier. Og den er nu igen forlænget og varsles at vare til midt i marts.

”Det her er værre end corona-krisen, fortæller vores medlemmer. Simpelthen fordi, de ikke kan levere det, de skal. Under corona fik man trods alt kompensationspakker,” siger Thomas Torp i Følg Pengene.

Hør hele udsendelsen her.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.