Det gode humør præger stadig reklame og markedsanalyse
Torsdag 30. marts 2017
Erhvervstilliden inden for reklame og markedsanalyse fortsætter op. Det er særligt forretningssituationen og forventningerne til den fremtidige efterspørgsel, der trækker op.
Erhvervstilliden inden for reklame og markedsanalyse stiger fra 17 i februar til 28 i marts.
Erhvervstilliden er en sammenvejning af vurderet forretningssituation, vurderet faktisk omsætning og vurderet kommende omsætning. Nettotallet på 28 udtrykker forskellen mellem de procentvise andele af virksomheder - vægtet efter beskæftigelse - der har angivet hhv. positiv og negativ tillid.
Sagt på godt dansk viser tallet 28, at der er en overvægt af virksomheder, som har en positiv erhvervstillid vægtet efter beskæftigelse.

Forretningssituationen vurderes til at være blevet forbedret med et nettotal på 30, mens efterspørgslen ligeledes vurderes til at have udviklet sig positivt de seneste tre måneder med et nettotal på 17.
Samtidig forventes efterspørgslen de kommende tre måneder at fortsætte med at stige. Denne del af indikatoren lyder på 38.
Grundlæggende er det vigtigt at bemærke, at statistikken er højst volatil, og der skal derfor ikke tolkes for meget på enkelte udsving. Som det ses af figuren, har erhvervstilliden siden midten af 2013 været inde i en positiv trend.
Forbedringen i erhvervstilliden skal ses i relation til en gradvis økonomisk bedring i økonomien, samtidig med at privatforbruget har været stigende. Dette smitter positivt af på brancherne inden for reklame og markedsanalyse.

Erhvervstilliden inden for reklame og markedsanalyse stiger fra 17 i februar til 28 i marts.
Erhvervstilliden er en sammenvejning af vurderet forretningssituation, vurderet faktisk omsætning og vurderet kommende omsætning. Nettotallet på 28 udtrykker forskellen mellem de procentvise andele af virksomheder - vægtet efter beskæftigelse - der har angivet hhv. positiv og negativ tillid.
Sagt på godt dansk viser tallet 28, at der er en overvægt af virksomheder, som har en positiv erhvervstillid vægtet efter beskæftigelse.

Forretningssituationen vurderes til at være blevet forbedret med et nettotal på 30, mens efterspørgslen ligeledes vurderes til at have udviklet sig positivt de seneste tre måneder med et nettotal på 17.
Samtidig forventes efterspørgslen de kommende tre måneder at fortsætte med at stige. Denne del af indikatoren lyder på 38.
Grundlæggende er det vigtigt at bemærke, at statistikken er højst volatil, og der skal derfor ikke tolkes for meget på enkelte udsving. Som det ses af figuren, har erhvervstilliden siden midten af 2013 været inde i en positiv trend.
Forbedringen i erhvervstilliden skal ses i relation til en gradvis økonomisk bedring i økonomien, samtidig med at privatforbruget har været stigende. Dette smitter positivt af på brancherne inden for reklame og markedsanalyse.

Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.