Det europæiske emballagemarked vil vokse
Den gennemsnitlige årlige vækst vil være på 1,8 pct. på det europæiske marked for trykt emballage frem mod 2027, vurderer Smithers i en ny prognose. Smithers vurdering er renset for inflation, så der er tale om en realvækst. Labels indgår ikke i den overordnede prognose for trykt emballage, men inden for labels forventer Smithers en gennemsnitlig årlig vækst på 1,1 pct.
Det er forventningen, at væksten vil være betydeligt højere på det østeuropæiske marked end på det vesteuropæiske. Prognosen siger således, at den gennemsnitlige årlige vækst på det østeuropæiske marked vil ligge på 3,8 pct., mens den på det vesteuropæiske marked bliver 1,5 pct. På labelområdet forventes væksten i Østeuropa også at blive højere end i Vesteuropa.
Smithers vurderer, at de seks vigtigste fremadrettede tendenser og drivkræfter for udviklingen inden for trykt emballage de kommende år bliver:
- Udviklingen inden for digitaltryk
- Bæredygtighed og regulering
- Væksten i e-handel
- Automatisering og digitalisering
- Forbrugernes holdninger til materialer
- Innovation inden for emballageformater
Ud over prognosen fra Smithers indeholder rapporten også indlæg fra flere andre brancheaktører om tendenserne på emballagemarkedet. Rapporten er udgivet umiddelbart efter og med afsæt i Intergrafs årlige konference Shaping the Future with packaging i Bruxelles tidligere på måneden.