Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Det europæiske emballagemarked vil vokse

Det europæiske emballagemarked vil vokse
Onsdag 29. marts 2023
Ny prognose siger, at det europæiske emballagemarked vil vokse frem mod 2027. Det vurderer konsulenthuset Smithers i en ny rapport fra Intergraf.

Den gennemsnitlige årlige vækst vil være på 1,8 pct. på det europæiske marked for trykt emballage frem mod 2027, vurderer Smithers i en ny prognose. Smithers vurdering er renset for inflation, så der er tale om en realvækst. Labels indgår ikke i den overordnede prognose for trykt emballage, men inden for labels forventer Smithers en gennemsnitlig årlig vækst på 1,1 pct.

Det er forventningen, at væksten vil være betydeligt højere på det østeuropæiske marked end på det vesteuropæiske. Prognosen siger således, at den gennemsnitlige årlige vækst på det østeuropæiske marked vil ligge på 3,8 pct., mens den på det vesteuropæiske marked bliver 1,5 pct. På labelområdet forventes væksten i Østeuropa også at blive højere end i Vesteuropa.

Smithers vurderer, at de seks vigtigste fremadrettede tendenser og drivkræfter for udviklingen inden for trykt emballage de kommende år bliver:

  • Udviklingen inden for digitaltryk
  • Bæredygtighed og regulering
  • Væksten i e-handel
  • Automatisering og digitalisering
  • Forbrugernes holdninger til materialer
  • Innovation inden for emballageformater

Ud over prognosen fra Smithers indeholder rapporten også indlæg fra flere andre brancheaktører om tendenserne på emballagemarkedet. Rapporten er udgivet umiddelbart efter og med afsæt i Intergrafs årlige konference Shaping the Future with packaging i Bruxelles tidligere på måneden.

Hele rapporten kan ses her.

Læs også
Europa-Parlamentet og Ministerrådet har nu vedtaget aftalen, der markant udvider producentansvaret for tekstiler i hele EU. Målet er klart: En betydelig reduktion af tekstilaffald inden 2030. Som GRAKOM allerede varslede i februar, betyder aftalen bindende nationale mål og nye forpligtelser for producenter og brands.
Certificeringen sikrer, at NS Systems tekstilprodukter lever op til strenge miljø- og sociale standarder – en indsats, der ifølge CEO Niels Rask styrker markedspositionen i en tid, hvor dokumentation af miljøansvar bliver stadig vigtigere.