Der blev minglet på kryds og på tværs på KOMM Dagen, der samlede hele kommunikationsindustrien
200 deltagere fra alle dele af kommunikationsindustrien var samlet til KOMM Dagen, hvor der blev netværket på kryds og på tværs i GRAKOMs fire branchefællesskaber Grafisk Branche, FESPA, Dansk Promotion og Creative Club, der tilsammen dækker kommunikationsindustrien.
Netop det, at der er forskellige typer virksomheder i GRAKOM, fremhævede GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen som en styrke i sin velkomsttale:
”I bindes sammen af kommunikationsløsninger, selvom I er forskellige. I kan lære af og inspirere hinanden, etablere forretningsforbindelser og skabe værdi for hinanden.”
Dagens moderator var kommunikationsrådgiver og tidligere tv-vært, Vibeke Hartkorn, der ligesom dagens sidste taler, fremtidsforsker Liselotte Lyngsø fik alle deltagerne op at stå og stampe og klappe for at hilse på hinanden og skyde sig selv af som en raket ind i fremtiden.
Deltagerne på KOMM Dagen var flere gange oppe at stå for at hilse på hinanden, give hinanden massage eller skyde sig selv ind i fremtiden
Hvordan tendenserne i den danske og internationale økonomi ser ud, gav cheføkonom og økonomisk redaktør på Børsen Steen Bocian et godt indblik i.
Hans konklusion var, at selvom der de seneste par år har været enighed om, at vi var på vej ind i en kraftig økonomisk krise, ser det nu ud til, at krisen bliver mildere og måske endda, at der ikke er nogen krise hverken globalt eller lokalt, når vi kigger fremad.
”Det billede kan selvfølgelig ændre sig, men lige nu tegner sig et billede af, at verdensøkonomien har fået bedre styr på inflationen. Der er stadig store udfordringer, men vi er ikke på vej til en crash landing lige foreløbig. Og i Danmark har vi en solid økonomi, der er beskæftigelsesrekord og vækst, så det er svært at sige, at det ikke går godt. Men økonomien er dog skævvredet, så nogle sektorer klarer sig godt, og andre har krise, og der er også ret store omstillinger i gang i nogle sektorer.”
Sådan kan du få del i væksten
Næste taler ved KOMM Dagen, der blev afholdt for 18. gang, var vice president marketing & innovation i Danish Crown Mette Schacht Færch, der fortalte, at Danish Crown har en målsætning om at reducere sin globale CO2-udledning med 2,5 millioner tons i 2030, og derfor stiller man krav til de leverandører, der ønsker at samarbejde med Danish Crown.
”I kan være med til at gøre en forskel sammen med os. Bæredygtighed er ekstremt vigtigt for os, og vi kommer til at prioritere det endnu højere. Derfor er det vigtigt for os, at vores samarbejdspartnere er miljøcertificerede.”
I dag kan Danish Crown udregne CO2-aftrykket på de enkelte produkter, og det er en væsentlig konkurrencemæssig fordel, sagde Mette Schacht Færch og tilføjede:
”Det gør os i stand til at hjælpe vores kunder fx retailere til at reducere deres CO2-aftryk, når de samarbejder med os, og derfor har vi investeret massivt i data, der viser vores produkters CO2-udledning.”
På scenen kom nu repræsentanter for GRAKOMs fire branchefællesskaber, Olivia Stokholm fra Cognito Digital, Niels Rask fra NS System, Stig Hellstern fra JEF.dk og Esben Molls Kabel fra Lasertryk, der godt kunne genkende kravene om miljøcertificeringer, og det har man heldigvis arbejdet længe med i GRAKOMs medlemsvirksomheder, så det falder helt naturligt.
Paneldeltagerne kunne også godt genkende, at økonomien hos kunderne havde været nede i et dyk, men at det nu var på vej fremad. På spørgsmålet fra moderator Vibeke Hartkorn om, hvad der skulle til for at man som virksomhed kunne få del i fremgangen, svarede Esben Mols Kabell, at man kunne gøre det rentabelt at trykke mindre oplag.
Hos Cognito Digital havde man ændret strategi til at fokusere på strategisk rådgivning frem for eksekvering, fortalte Olivia Stokholm.
Niels Rask sagde, at danske virksomheder måske skulle forsøge at eksportere til markeder lidt længere ude i verden og ikke blot til nærmarkederne. En af de veje Jydsk Emblem Fabrik - JEF er gået, er konstant at arbejde med automatisering, hvilket ifølge Stig Hellstern, har sparet mange ressourcer. Hans råd var, at hvis man vil med på den økonomiske vækst, skulle man digitalisere og strømline sin produktion samt insource produktionen, så man ikke var afhængig af andre.
En øjenåbnende introduktion til kunstig intelligens
Efter en god frokost på Hotel Nyborg Strand, hvor der i stor stil blev minglet på kryds og tværs, kunne deltagerne sætte sig til rette til KOMM Dagens eftermiddagsprogram, der var helliget kunstig intelligens.
Eftermiddagens fokus var på den stadig relativt nye generative kunstige intelligens, men som allerede har bredt sig med lynets hast. Bo Bergstedt, der er teknologstrateg hos TV 2, gav deltagerne en grundig og øjenåbnende introduktion til AI, så man virkelig fik en fornemmelse af alle de helt vildt mange muligheder, man kan bruge kunstig intelligens til. Både Bo Bergstedt og adjunkt på Aarhus Universitet Jonas Frich Pedersen kom med talrige eksempler på, hvordan man kan bruge kunstig intelligens.
Og det mest interessante er måske, at man kan gøre det meste uden at have nogle specifikke forudsætninger. Fx kan man lave grafik, selvom man ikke er grafiker, og kode selvom man ikke er udvikler. man kan også lave videoer, skrive sange, lave logoer og billeder.
Ifølge Jonas Frich Pedersen accelererer kunstig intelligens det kreative arbejde, og kan dermed forbedre menneskers evner inden for en række områder. Ikke bare en lille forbedring, men en ’drastisk’ forbedring.
Kvaliteten er ikke lige altid god, men det er ikke så vigtigt, sagde Bo Bergstedt. Det man skal lægge mærke til, er mulighederne, for kvaliteten skal nok følge efter og det går hurtigt.
Jonas Frich Pedersen gentog en sætning, der efterhånden er kendt af alle, der interesserer sig for kunstig intelligens: Mennesker bliver ikke erstattet af kunstig intelligens, men af mennesker, der bruger kunstig intelligens.
Man undervurderer, hvor meget man kan med kunstig intelligens
Kunstig intelligens kan arbejde sammen med virksomhedens data, så outputtet tager højde for, hvad man ved om kunder og produkter. Fra IBM viste man netop en case på, hvordan man som virksomhed kan bruge kunstig intelligens i virksomheden både internt og i forhold til kunderne. Data & ai technical specialist Emil Reinert tog deltagerne igennem mulighederne og tilføjede:
”Man undervurderer, hvor meget man kan nå med kunstig intelligens i dag og om to til tre år. Kunstig intelligens er ikke magi, men matematik og videnskab.”
Formand for GRAKOMs bestyrelse Jesper Jungersen afsluttede dagen med bl.a. at sige, at han var fuldstændig blæst bagover af mulighederne med kunstig intelligens. Og han benyttede også lejligheden til at takkesponsorerne: Macrodot, Codan, Canon, gop, Stena recycling og Proløn.
Der kommer en længere artikel om KOMM Dagen i det førstkommende nummer af GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien.