Den største udfordring er papirsituationen
Efter et år med corona, hvor flere brancher – også i GRAKOM-regi – har haft større eller mindre fald i efterspørgslen, og dermed har måttet sende medarbejdere hjem med kompensation, går vi nu mod lysere tider og en genåbning af samfundet.
Det betyder, at efterspørgslen også stiger, og så skulle man tro, at alt er ideel lykke. Men det er det ikke nødvendigvis. Vi har spurgt en række GRAKOM-medlemmer om situationen under og efter corona, og her melder man om udfordringer med stigende priser og mangel på kapacitet.
Fra Jesper Jungersen, adm. direktør i Aller Media, lyder det således:
”Jeg tror vi vil komme til at opleve en kechup-effekt i efterspørgslen til efteråret forudsat at corona ikke ’blusser op igen’. Det største problem med det er, at det kommer samtidig med store ændringer på papirmarkedet, som betyder stigende priser, lange leveringstider, og i værste fald problemer med at skaffe det ønskede papir.”
Også Mogens Larsen, adm. direktør hos Nørhaven Book, ser en udfordring i sammenhængen mellem efterspørgsel og kapacitet.
”Den største udfordring bliver at balancere en stigende efterspørgsel, så kapaciteten følger med, og vi ikke svigter vore kunder. En anden udfordring er kapaciteten for papirproduktion, hvor vi er begyndt at se bekymrende lange leveringstider.”
Måske bliver der ansat flere medarbejdere hos GRAKOMs medlemmer
Med ovenstående udfordringer in mente, og et marked, der vist godt kan betegnes som usædvanligt, kan det være svært at vurdere, om man har den arbejdskraft, der skal til. Det mener i hvert fald Esben Mols, CEO i Lasertryk:
”Det kan være lidt svært, når man har været i ’en unormal situation’ i halvandet år at estimere præcist, hvor vi står henne de næste 3-6-9-12 måneder. Så vi synes det er lidt vanskeligt at være sikker på, at man har den rette bemanding.”
Også Søren Henriksen, CEO i Stibo Complete, er lidt usikker på bemandingssituationen, men regner dog med at skulle ansætte.
”Vi tilpasser løbende til efterspørgslen, som vi også har gjort under covid-19. Vi har ikke fået lønkompensation under hele perioden. Det er min forventning, at vi kommer til at ansætte flere medarbejdere i den kommende tid – specielt i bogbind.”
Til trods for den usikre situation, er der ikke nogle af de af GRAKOMs medlemmer, som vi har været i kontakt med, der forventer at afskedige medarbejdere. Det er enten status quo, eller også forventer man at ansætte flere.
Noget salg er gået op, andet ned
Vi har også spurgt ind til, hvilke produkter, medlemmerne har solgt henholdsvis færre eller flere af under corona. Der er flere af medlemmerne, der interesserer sig mere for, hvilke markeder, salget foregår på end produkter. Det gør det bl.a. for Nørhaven Book, der kun har et produkt, nemlig bøger.
”Det er kun i Holland, at vi har mærket en væsentlig nedgang, fordi butikkerne har været lukkede, og fordi det meste foregår gennem boghandlere. Til gengæld åbnes der også dernede nu, så vi håber på et travlt efterår.”
Hos Stibo Complete kigger man mere på kundesegmenter end på produkter. Her har det ikke overraskende gået kraftigt ned med salget til kunder inden for event, fritid og kultur. Også salget til forlag og udgivere har været virkelig ringe.
”Det sidste skyldes annoncemarkedet, da annoncebårede tidsskrifter og magasiner har været hårdt ramt med få undtagelser,” siger Søren Henriksen.
Salget har mere eller mindre været status quo til de fire andre kundesegmenter hos Stibo Complete: Industri- og systemkunder har været en anelse mindre end normalt. Det samme har salg til det offentlige, mens salg til pharma og life science-segmentet har været en anelse bedre. Også retail- og kædekunder har overordnet set været fint, men her har der været en del udsving, hvor salget til dagligvaresektoren er steget markant, og kædekunder har været faldende, fordi de har været lukkede.
Hos Lasertryk har der også været et kraftigt fald i alle produkter, der har at gøre med events og fysiske møder, nemlig flyers, plakater og udstillingssystemer, mens salget af bøger og etiketter har været på et uændret niveau. Esben Mols forventer, at salget på produkttyper vil normalisere sig på den anden side af sommeren.
Vækst på bureaurelaterede produkter
Hos Bording har der under corona været en nedgang i de fysiske marketingprodukter og tryksager til blanketter, labels osv. Til gengæld har der været en vækst på især bureaurelaterede produktområder, fortæller CEO Steen Rocatis:
”Vi har vækstet i digitale løsninger, strategisk og visuel kommunikation samt logistik og administration af webshops.”
Steen Rocatis forventer, at der for resten af 2021 vil komme en vækst på alle ovenstående produktområder inkl. marketingportaler.
Hos Werk, deler bogtrykker Allan Werk salget op i måneder, hvor der først var en ”tung fod, der lagde sig ned over bremsen” i foråret, dernæst gik det fremad, og så stoppede salget op igen.
”Vi oplevede en voldsom nedgang af ordremængden efter nedlukningen i marts 2020 på alle produkter. Så kom vi fint op at køre igen i oktober, november og december 2020. Men så stoppede det igen tidligt i januar.”
Han fortæller dog, at der var en produktgruppe, der kørte uberørt af corona. Det var produktionen af bøger i små oplag, og som nu endda er vækstet.
Om det fremtidige salg, siger han:
”Jeg forventer sorte tal i virksomheden og en stigning i ordremængden i 2021, men det kommer til at tage lidt længere tid end beregnet, inden vi kan tale om en forøgelse af omsætningen.”
Færre avissektioner
Hos Dansk Avistryk, hvor man trykker ugeaviser, dagblade og nogle enkelte reklamer, har man derfor haft det samme antal udgivelser som normalt, men der har været markant færre sektioner og færre sider end i et gennemsnitsår, fortæller adm. direktør Flemming Pedersen.
Han håber på en bedring i den nærmeste fremtid, men der er også en grad af uvished.
”Vi håber naturligvis, at markedet i forbindelse med genåbningen af samfundet tager fat igen, og at sommer og efterår kommer til at byde på markant flere særsektioner og overordnet aviser i et andet omfang. Hvorvidt det bliver tilfældet er ekstremt uvist, men der kan dog allerede på nuværende tidspunkt konstateres en bedring i produkternes omfang,” siger Flemming Pedersen.