Den største promotionmesse er stor igen
Skandinaviens største fagmesse for promotion og reklame, MyVendo Fair i Odense, var under coronaen præget af faldende deltagertal og stigende mængder håndsprit-med-logo.
Det fik den netop afholdte 2023-udgave af messen effektivt lagt bag sig.
”Vi var 130 udstillere fra i alt 14 lande, og 38 af udstillerne var med for første gang. Over halvdelen af udstillerne – omkring 60 pct. – var fra udlandet,” siger arrangør Ole Larsen og tilføjer:
”Med ca. 1000 deltagere over de to dage var vi tilbage til normalen. Og vi så nok en gang nytænkning på hver eneste stand.”
1 af de 1000 deltagere var Niels Christian Frydendahl, CEO i Prologo:
”Vi er her for nyhederne og netværket – jeg mødte f.eks. salgschefen hos en hollandsk leverandør. Vi har mailet sammen en million gange, og nu får vi sat ansigt på hinanden. Det gør forbindelsen så meget bedre.”
Niels Christian Frydendahl, Prologo
Det er syvende gang, at Myvendo Fair afholdes, og det er syvende gang, at Prologo deltager:
”For vores branche er denne messe ren luksus. Det er koncentreret og effektivt – jeg vil tro, at 95 pct. af alt det, vi køber ind i løbet af et år, kommer herfra, og mere end halvdelen af udstillerne har vi haft kontakt med i løbet af årene. Samtidig møder vi hver gang gerne 3-4 nye leverandører,” lød det fra Niels Christian Frydendahl.
Promotionmessens udstillere er producenter, grossister og agenturer, mens deltagerne er forhandlere og distributører. Men det hænder, at det bliver blandet lidt rundt:
Per Langenberg har Langenberg Grafisk i Sønderborg og var sidste år på Myvendu Fair som deltager. På en stand mødte Langenberg den tyske taskeproducent ved navn … Langenberg.
Både i Danmark og Tyskland er Langenberg et sjældent efternavn, og fra denne ”hvad er lige sandsynligheden …” udvikledes et samarbejde. Så på årets stand sås således både producenten Gunther Langenberg og den danske agent Per Langenberg. Og agenten kunne passende besvare spørgsmålet om årets nyheder:
”Det er rulletasker – altså tasker, der rulles sammen foroven. Reflekterende tasker er også et hit, og – viste det sig – mavebæltetasker er faktisk ikke færdige med at hitte.”
Gunther Langenberg (tv) og Per Langenberg. Foto: Peter Engholm
Kulo.dk havde koncentreret standen om kuglepenne, og Martin Kjeldsen, CEO og ejer af Kulo.dk, konkluderede:
”Messen er den bedste måde at kommunikere og håndtere fysiske produkter. Ligger chokoladen godt i munden, ligger kuglepennen godt i hånden – og skriver den bedre end den anden?”
Han tilføjede:
”Nok så væsentligt: Dette er branchens messe. Jeg møder et halvt hundrede kunder i løbet af to dage. På landevejen ville det have taget mindst et par uger – og så skulle jeg have booket tid forinden.”
På spørgsmålet om årets nyheder svarede Martin Kjeldsen:
”Kuglepennens funktion rummer ikke mange nyheder. Det nye ligger i materialevalget. Der har i 10 år været talt om genbrugsplast og andre miljøskånsomme materialer – nu køber kunderne det. Plasten i disse kuglepenne er hverken rest eller affald fra fabrikken, eller plast iblandet planter – det stammer udelukkende fra husholdningernes affald.”
Martin Kjeldsen, Kulo. Foto: Peter Engholm
GRAKOMs direktør, Thomas Torp, var også blandt deltagerne på messen:
”Det er en glæde at hilse på medlemmerne i Dansk Promotion, som i stort omfang er til stede her. Foreningen er relanceret og har fået ny energi, og der foregår masser af spændende aktivitet,” sagde han og uddybede:
”Jeg møder altid innovation, når jeg er her, og det er – sammen med det faglige fællesskab – vigtigt at holde fast i og udvikle.”
Thomas Torp. Foto: Bent Nygaard
Charlotte Grønnegaard og Marie Raun Knudsen fra Dansk Promotion/GRAKOM på vej rundt på MyVendo-messen for at dele spørgeskemaer og kaffe ud. Foto: Peter Engholm