Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Den grafiske industri viser løntilbageholdenhed

Den grafiske industri viser løntilbageholdenhed
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 25. maj 2021
Den årlige lønstigningstakst var lavere blandt virksomheder i den grafiske industri end blandt andre fremstillingsvirksomheder viser nye tal fra Dansk Arbejdsgiverforening.

Lønningerne er kun steget lidt i den grafiske industri. Fra 1. kvartal 2020 til 1. kvartal 2021 steg lønningerne kun med 1,2 pct. ekskl. genetillæg. I lønstigningstaksten er indregnet stigningen i fritvalg fra 1. marts 2020, mens stigningen fra 1. marts 2021 først indregnes i næste kvartals opgørelse, da lønstigningstaksten beregnes på baggrund af tal fra midten af kvartalet.

figur-aarsstigningstakster-780.png

Kilde: Dansk Arbejdsgiverforening, Konjunkturstatistik for 1. kvartal 2021

De generelle lønstigninger blandt alle fremstillingsvirksomheder var på 2,1 pct. i fortjeneste eksklusiv genetillæg. I de serviceprægede erhverv var lønstigningerne på 2,2 pct.

”De begrænsede lønstigninger indikerer, at mange grafiske virksomheder har været hårdt påvirket af coronanedlukningerne. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at de grafiske virksomheder er blandt de fremstillingsvirksomheder, der har haft lavest vækst i lønningerne, og at en stor andel af de grafiske virksomheder har gjort brug af de statslige kompensationsordninger i forbindelse med nedlukningerne”, siger Mads Lindegaard, cheføkonom i GRAKOM.  

De samlede lønstigninger på tværs af alle Dansk Arbejdsgiverforenings medlemsvirksomheder var 2,4 pct.  Noget af stigningen skyldes dog, at 2021-stigningen i frit valg for bygge- og anlægsvirksomheder allerede var sket på statistikkens opgørelsestidspunkt, så stigningerne i fritvalg for både 2020 og 2021 indgår statistikken.

Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.