Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Den grafiske branche: Sådan mener de unge, at branchen kan tiltrække næste generation

Den grafiske branche: Sådan mener de unge, at branchen kan tiltrække næste generation
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 06. juni 2025
Vinderne af Intergrafs Young Talent Award 2025 peger på innovation, digital synlighed og bæredygtighed som nøgleelementer, hvis den grafiske branche vil gøre sig interessant for unge.

Sidste år lå en dansker i top-3, da Intergraf kårede de tre bedste i den internationale konkurrence Young Talent Award 2024.

I år blev det en tysker, der vandt, mens både anden- og tredjepladsen gik til Bulgarien.

Det kan være en god idé at lytte til de unge, hvis man vil have en idé om, hvad der skal til for at tiltrække og engagere de yngre generationer til trykkeribranchen, og det var netop det, der var opgaven i konkurrencen i år. 

Sarah Schumacher, der blev nummer et, siger om den problematik:

”Der er ofte en kløft mellem, hvad unge søger, og hvad trykkeribranhcen tilbyder – især når det gælder innovation og digital integration. At tiltrække unge talenter og drive forretningsudvikling hænger uløseligt sammen. Men selv de bedste innovationer har ringe effekt, hvis ingen kender til dem. Grafiske virksomheder bør opsøge skoler, universiteter og digitale platforme og give unge medarbejdere mulighed for at tage ansvar – med støtte fra erfarne fagfolk.”

Læs her hendes opgave

Fra Yuliyna Tsigova, der blev nummer 2, lyder det:

”Trykkeribranchen har stærke fremtidsudsigter – især for unge, der interesserer sig for teknologi, innovation og bæredygtighed. Branchen er alt andet en forældet og udvikler sig hurtigt gennem digitaltryk, 3D-print, trykteknologi, bæredygtige metoder og endda virtual reality. Hvis man vil tiltrække og fastholde unge, skal virksomhederne vise deres engagement i innovation, bæredygtighed og karriereudvikling. Synlighed, samarbejde med uddannelsesinstitutioner og en tydelig rolle i den digitale og grønne omstilling er nøglen til at sikre branchen en fremtid. Succcesen ligger i at bygge bro mellem tradition og teknologi.”

Yuliyna Tsigovas opgave kan læses her

Tredjepladsen gik til Victoria Dimitrova og hendes opgave kan læses her.

Intergraf har siden 2017 uddelt Intergraf Young Talent Award.

Læs også
Marcus Rasmussen arbejder hos RR Print og har søgt ind på kandidatuddannelsen i digital innovation & management på ITU. Han kom i sin opgave, der gav ham en flot andenplads, ind på fire muligheder, som man kunne bruge AI til i den grafiske branche.
Et borgerforslag om at fjerne momsen på fysiske bøger er netop nu i gang med at samle underskrifter. Samtidig har Venstre meldt ud, at partiet støtter anbefalingen fra Kulturministeriets arbejdsgruppe om at afskaffe bogmomsen. GRAKOM opfordrer sine medlemmer til at bakke op om borgerforslaget.