Den grafiske branche: Sådan mener de unge, at branchen kan tiltrække næste generation


Sidste år lå en dansker i top-3, da Intergraf kårede de tre bedste i den internationale konkurrence Young Talent Award 2024.
I år blev det en tysker, der vandt, mens både anden- og tredjepladsen gik til Bulgarien.
Det kan være en god idé at lytte til de unge, hvis man vil have en idé om, hvad der skal til for at tiltrække og engagere de yngre generationer til trykkeribranchen, og det var netop det, der var opgaven i konkurrencen i år.
Sarah Schumacher, der blev nummer et, siger om den problematik:
”Der er ofte en kløft mellem, hvad unge søger, og hvad trykkeribranhcen tilbyder – især når det gælder innovation og digital integration. At tiltrække unge talenter og drive forretningsudvikling hænger uløseligt sammen. Men selv de bedste innovationer har ringe effekt, hvis ingen kender til dem. Grafiske virksomheder bør opsøge skoler, universiteter og digitale platforme og give unge medarbejdere mulighed for at tage ansvar – med støtte fra erfarne fagfolk.”
Læs her hendes opgave
Fra Yuliyna Tsigova, der blev nummer 2, lyder det:
”Trykkeribranchen har stærke fremtidsudsigter – især for unge, der interesserer sig for teknologi, innovation og bæredygtighed. Branchen er alt andet en forældet og udvikler sig hurtigt gennem digitaltryk, 3D-print, trykteknologi, bæredygtige metoder og endda virtual reality. Hvis man vil tiltrække og fastholde unge, skal virksomhederne vise deres engagement i innovation, bæredygtighed og karriereudvikling. Synlighed, samarbejde med uddannelsesinstitutioner og en tydelig rolle i den digitale og grønne omstilling er nøglen til at sikre branchen en fremtid. Succcesen ligger i at bygge bro mellem tradition og teknologi.”
Yuliyna Tsigovas opgave kan læses her
Tredjepladsen gik til Victoria Dimitrova og hendes opgave kan læses her.
Intergraf har siden 2017 uddelt Intergraf Young Talent Award.