Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Den grafiske branche har sat standarderne for ESG-arbejdet

Den grafiske branche har sat standarderne for ESG-arbejdet
Per Kaae Hansen
Rådgivningschef, ESG & klima Per Kaae Hansen
Mandag 10. marts 2025
GRAKOMs ESG & klimarådgivningschef, Per Kaae Hansen skriver om arbejdet med ESG i den grafiske branche.

Den grafiske branche i Danmark har igennem årtier arbejdet målrettet med branchespecifikke standarder inden for ESG-området. Det kan de danske virksomheder i høj grad drage nytte af, når der skal arbejdes med både forbedring og rapportering af virksomhedernes præstation på ESG-området.

Branchestandarder er vigtige for en prioriteret indsats, da de gør det muligt for virksomhederne at fokusere på de væsentligste påvirkninger og samtidig kan være med til at sikre, at virksomheders og produkters præstation kan sammenlignes, så der opnås transparens i markedet.

I 2010 udgav Intergraf klimastandarden Intergraf Recommendations on CO2 emissions calculation in the printing industry, som GRAKOM har været en af hovedforfatterne bag.

Standarden definerer 13 specifikke parametre, der skal medtages ved klimaberegning af grafiske virksomheder og grafiske produkter, og har haft stor betydning for, hvordan der i dag arbejdes med klimaberegning i grafiske virksomheder i Europa.

Med udgangspunkt i Intergrafs klimastandard var GRAKOM i 2012 med til at etablere International Association ClimateCalc, der i dag ejer og driver klimaberegningsværktøjet ClimateCalc, som anvendes af en lang række grafiske virksomheder i Europa.

GRAKOM hovedforfatter på roadmap, der understøtter reduktioner i klimaaftrykket og markedsføring af samme 

Intergrafs klimastandard er blevet suppleret med yderligere en standard i form af et roadmap, der både understøtter reduktioner i klimaaftrykket og markedsføring af samme. GRAKOM har været hovedforfatter til denne standard, der anviser en systematik til, hvordan en grafisk virksomhed i dialog med sin kunde kan arbejde med CO2- og energireduktioner i hele produktkæden med bedst mulig effekt og samtidig imødegå risikoen for greenwashing.

Indbygget i den systematiske fremgangsmåde afdækkes også, på hvilke forhold og områder både den grafiske virksomhed og kunder har den største indflydelse, og dermed hvordan man mest effektivt kan reducere energiforbruget og udledningen af CO2 for produktet.

Standard for vurdering af miljømærker og certificeringer

Markedet for printede produkter er sammenholdt med markedet for andre produkter præget af en række forskellige ordninger for miljømærkning og miljørelaterede certificeringer.

De mange forskellige ordninger er et resultat af en langvarig miljømæssig udvikling i den grafiske branche, der tog sin begyndelse i midten af 90’erne og er fortsat lige siden.

De ordninger, der i dag findes på markedet for printede produkter, er en blanding af certificeringer i form af officielle miljømærker og certificeringer, der bredt set kan betegnes som private labels, hvoraf nogle har forskellige strategiske udgangspunkter og dermed også forskellige miljøparametre og styringsmekanismer i deres virke.

Kombinationen af mange certificeringer og deres forskellige styrker gør det vanskeligt for både de grafiske virksomheder og deres kunder at vælge, hvilke ordninger der skal prioriteres, når miljøpræstationen af printede produkter skal optimeres og markedsføres.

Med det stadigt stigende fokus på miljøpræstationen af produkter i markedsføringen medfører dette både en øget risiko for greenwashing og en risiko for strategisk miljømæssige uhensigtsmæssige valg, ved prioritering af enten de mindre relevante ordninger eller valg af ordninger, som dækker sammenfaldende miljøparametre.

Senest udgav Intergraf i 2024 en europæisk standard for vurdering af miljøordninger for trykte produkter. Standarden er udviklet på initiativ fra GRAKOM. Metoden fastlægger de miljøparametre, der er videnskabelig dokumentation for, er de vigtigste at stille krav til ved miljøoptimering af printede produkters miljøpræstation.

Kodeks

Med henblik på at sikre den bedst mulige sammenhæng mellem grafiske ydelser og produkter samt relevante CSR-forhold udgav GRAKOM i samarbejde med HK i 2012 Det Grafiske CSR-kodeks.

Kodeks er et relevant rammeværk for grafiske virksomheders arbejde med ansvarlig virksomhedsførelse og indeholder en række konkrete fokusområder, som er relevante for netop den grafiske branche. Dermed er kodeks med til at fastlægge rammerne for virksomhedens arbejde med CSR og ESG for fremstilling af grafiske produkter og serviceydelser i såvel Danmark som udlandet.

Kodeks er netop blevet revideret og lanceres i 2025 som Grafisk ESG-kodeks 2.0.

Desuden har GRAKOM og Creative Club i 2023 udviklet Bureauernes ESG-kodeks til den danske bureaubranche.

Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs medlemsmagasin Kommunikationsindustrien 1/2025

Læs også
Grafisk ESG Kodeks 2.0 er en videreførelse af det oprindelige kodeks, Det Grafiske CSR-kodeks, og er igen udviklet i samarbejde mellem GRAKOM og HK Privat.
Når FESPA Global Print Expo løber af stablen i Berlin i år, opfordrer FESPA Foundation til at udstillerne trykker materialer, der kan gavne afrikanske uddannelsesprojekter.