Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Den grafiske branche er stærk og voksende – det er FESPA et bevis på
Torsdag 11. maj 2017
Lige nu løber årets FESPA-messe af stablen i Hamburg, og det går ikke stille for sig. Her kan du finde alt, hvad hjertet begærer inden for grafisk produktion. ”Dem som går rundt og tror, at den grafiske branche er i krise – de skulle prøve at kommer her,” siger Thomas Torp, direktør i Grakom, som også har taget turen til Hamburg.
Den summende lyd af trykmaskiner og et væld af farvede bannere, vægge, skulpturer og tekstiler præger de mere end hundredvis af stande, som er fordelt på ti enorme messehaller på årets FESPA-messe.
”Der er skilte, carwrapping, tekstiltryk, bannere, storformatprint, tryk på tapeter og alt muligt her,” fortæller Thomas Torp, direktør i Grakom, med begejstring i stemmen.
Han er ikke i tvivl om, at messen i Hamborg, er endnu et bevis for, at den grafiske branche er i vækst.
”Den grafiske branche er en stærk og voksende branche, når det gælder alt, som ikke omhandler tryk på papir,” siger Thomas Torp, og tilføjer:
”Det er en branche, som har afgørende betydning for alle andre brancher. Der er jo ikke nogen, som kan markedsføre noget uden, at der skal laves reklamemateriale af forskellig art.”
Flere danske virksomheder inden for grafisk produktion deltager også i disse dage på FESPA. Blandt andre Sign Service.
”Vi er her for at få ideer til nye produkter. Man får set andre måder at gøre tingene på, og en masse ny inspiration. Jeg synes, vi får meget ud af det,” siger Ditte Wandahl Nielsen, salgskonsulent i Sign Service.
I går samlede Grakom flere danske virksomheder til reception på FESPA. Her deltog direktør i tekstilvirksomheden NS System og formand for FESPAs aktiviteter i Danmark, Niels Rask, som ikke er i tvivl om, at FESPA gavner hans netværk.
”Vi kommer på FESPA-messen for at møde kollegaer og for at få netværk. Så kan man høre, om der er nogen, som har set noget på messen, som kunne være interessant for mig. Eller måske har jeg set noget, som kunne være interessant for andre,” siger Niels Rask.
FESPA 2017 har været i gang siden mandag d. 8. maj og slutter fredag d. 12. maj.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.