Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Den Danske Reklameskole åbner i Aarhus

Den Danske Reklameskole åbner i Aarhus
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 04. november 2024
Det går godt for Den Danske Reklameskole, der genopstod i sommer, og som har undervisning i København og online. Derfor udvider man nu med både ADlinjen og Tekstlinjen i Aarhus.

I sommer genopstod Den Danske Reklameskole efter at have været væk som kreativ uddannelse i 20 år. Fire linjer – Idé og Koncept (tidl. Reklamelinjen), Tekstlinjen, ADlinjen samt Content Marketing – er i dag samlet under Den Danske Reklameskole.

Det foregår fysisk i København samt online, men nu åbner skolen også i Aarhus. Det sker i midten af januar med ADlinjen og Tekstlinjen.

”Både bureauer, marketingafdelinger og de store inhousebureauer ved, at det kræver efteruddannelse for at holde sine medarbejdere så gode som mulig, og på de nye linjer kommer de bedste fra branchen og deler deres viden med resten af branchen,” siger Per Holm Henriksen, der er rektor på Den Danske Reklameskole.

Han tilføjer:

”Vi er kommet godt fra start med historisk store hold i København – Content Marketing samt Idé og Koncept har hver 44 studerende. Det gør det nærliggende for os at åbne i Aarhus, særligt når det er lykkedes os at lande så stærke fagansvarlige til vores linjer.”

De fagansvarlige for ADlinjen i Aarhus er Cathrine Understrup og Jon Goldtsche, mens Rasmus Dunvad og Ulrik Feldskov Juul er fagansvarlige i Aarhus for Tekstlinjen.

Begge fagansvarlige for ADlinjen er vendt hjem til Aarhus

Cathrine Understrup er art director og designer med over 10 års erfaring fra den danske og internationale reklame- og designbranche. Som selvstændig har hun skabt løsninger for bl.a. Carlsberg, Matas og MobilePay.

“Nu, hvor jeg er vendt hjem til Aarhus efter mere end et årti i København, kan jeg ikke forestille mig en bedre velkomstgave end at få lov til at lancere ADlinjen og skabe et samlingspunkt for kreativitet og art direction-nørderi i det jyske. Vi skal sammen blive klogere og dygtigere til det, vi brænder for,” siger Cathrine Understrup.

Jon Goldstche har gennem 20 år som art director arbejdet for bl.a. UncleGrey, CP+B, Nord DDB og &Co. Som selvstændig har han arbejdet for bl.a. Arla, Lego og Amnesty International.

“Siden jeg flyttede hjem til Aarhus i 2019, har jeg gerne villet give noget tilbage til den by og branche, der i sin tid gav mig mit kreative fundament og sendte mig tørskoet ud i bureaubranchen i København. Jeg ser frem til at dele ud af både guldkorn og gæstelærere fra branchens øverste faglige hylde,” siger Jon Goldtsche.

De fagansvarlige for Tekstlinjen vil lære af både gæstelærere og studerende

Rasmus Dunvad begyndte som art director og blev siden tekstforfatter. Han har været kreativ direktør for AarhusKontoret, Marv og Envision, og har vundet godt en snes cirkler ved CCA, bl.a. tre i copywriting. Han skriver i dag kampagner for M2 Film, løser strategiske kommunikations- og designopgaver og driver sit eget herretøjsmærke Dunville Apparel.

“Aarhus er reklamebranchens Galapagos: langt væk fra alting. Og netop derfor arnestedet for ægte, prisvindende originalitet. Vi har selv bevist det, men ikke nok med dét; vi kender gæstelærere, som er dygtigere end os selv, i et hav af forskellige discipliner.”

Ulrik Feldskov Juuls cv rummer bl.a. UncleGrey og ZupaRecommended, sidstnævnte som kreativ direktør, samt creative director, global campaigns hos Lego og PR, karma & communications Manager hos Hummel. Han er desuden medejer af tøjbrandet Cikkel Copenhagen. 

”Jeg er ikke fagansvarlig på Tekstlinjen i Aarhus, fordi jeg vil give noget igen, men fordi jeg vil ha’ noget igen. Jeg vil sparkes over mit faglige skinneben og puffes til af nyt talent, der pisker mit mindreværdskompleks op som en fuldfed fromage. Jeg vil selv lære af de bedste,” siger Ulrik Feldskov Juul.

Creative Club-medlemmer får 10 pct. på Reklameskolen.

Læs også
Der er stadig optimisme i branchen. Der er flere bureauer, der vil ansætte medarbejdere og lønningerne vil stige. Men der er også bekymring, fordi kunderne stadig holder på ordrerne og der kan måske komme til at mangle kompetencer. Det viser Bureaubiz’ netop udkomne bureaulederundersøgelse.
En ligelig balance mellem kvindelige og mandlige ledere kan kun gøre den danske bureaubranche stærkere, siger Henrik Jensen, der står bag uddannelsen Agency Executive Leadership Programme. Rebecca Busk fik mange indsigter med sig, da hun deltog på uddannelsen.