Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Danske trykkerier ser dystert på fremtiden sammenlignet med de udenlandske

Torsdag 03. november 2016
Tal fra Europa-Kommissionen viser, at erhvervstilliden blandt de danske trykkerier er den fjerdelaveste i EU. Forklaringen er formentlig, at Danmark er langt fremme med digitaliseringen, vurderer administrerende direktør i Stibo Printing Solutions, Søren Henriksen.

Søren Henriksen
Adm. Direktør hos Stibo Printing Solutions, Søren Henriksen

Stibos administrerende direktør er ikke overrasket over, at de danske trykkerier ligger i den tunge ende, når det kommer til forventninger til fremtiden.

”Jeg tror, man har hæftet sig ved, at salget af papir i Europa er faldet med 8,5 procent i årets første ni måneder. Det er et stort fald, og det påvirker naturligvis ens forventninger til fremtiden,” siger Søren Henriksen.

Grakom har netop foretaget en analyse, der ranglister de 27 EU-landes trykkerier efter erhvervstillid, og der indtager Danmark plads nummer fire – målt fra bunden.
”Jeg tror, det hænger sammen med, at vi er et område, der er mere digitaliseret end mange andre EU-lande. Så det volumenfald, der har været, har været større her end i fx Tyskland,” vurderer Søren Henriksen.
 
Grakoms analyse viser, at kun fem lande har trykkerier, der generelt forventer en stigning i antallet af ordrer de kommende tre måneder. Det drejer sig om Grækenland, Bulgarien, Slovakiet, Estland og Tjekkiet – altså udelukkende syd- og østeuropæiske lande.
Søren Henriksen nævner endnu en grund til, at danske trykkerier ser mere pessimistisk på fremtiden, nemlig at så mange husstande siger nej tak til reklamer.
 
”Når jeg siger til mine tyske kolleger, at 50 procent af danskerne har takket nej til reklamer, så får de jo nærmest kuldegysninger. Dernede er tallet langt lavere, så det presser selvfølgelig branchen herhjemme.”
 
Læs hele analysen her

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.