Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Danske Byggecentre modtager løftet pegefinger for kønsdiskriminerende reklame

Mandag 06. marts 2017



Brancheforeningen Danske Byggecentre indrykkede i Ekstra Bladet en annonce i forbindelse med markedsføring af messen ”BYGGERI’16”. Annoncen indeholdt en letpåklædt kvinde med håndværkerbælte og et skilt med overskriften ”Øl, fliser og fagmekanik”.

Forbrugerombudsmanden har bedt Danske Byggecentre om at undlade at anvende sådanne markedsføringstiltag i fremtiden, idet reklamen fremstod som sexistisk mod kvinder inden for håndværkerfaget, selv om reklamen anvendte humoristiske virkemidler.

Det følger af Forbrugerombudsmandens vejledning om kønsrelateret reklame, at reklamer skal være udformet i overensstemmelse med god markedsføringsskik, således de ikke er egnet til at fremme kønsdiskrimination, herunder ved brug af erotik og nøgenhed som virkemidler.

Forbrugerombudsmandens hjemmeside opdateret 6. marts 2017.

Læs også
Opgaven er at vise, hvordan print kan skabe værdi i en hyperpersonaliseret fremtid. Intergraf Young Talent Award 2026 efterlyser idéer til innovation, data-understøttede løsninger, crossmedia-integration, stærke kundeoplevelser og ansvarlig håndtering af privacy og etik.
Efter godt 40 med bibler åbner GRAKOM-medlemmet 2K/Denmark døren til en international kundebase for ikke-religiøse produkter. Nøglen er et strategisk samarbejde med Westchester Publishing Services.