Danmark læser miljøvenlige bøger
Tirsdag 09. juni 2015
Når den store Danmark Læser Dag afholdes den 23. april, så er det med miljø- og CSR-ansvarlige bøger. Den grafiske branche står i spidsen for CSR-initiativet.
Danskerne læser for lidt, og det skal Kulturstyrelsens kampagne Danmark Læser rette op på. Derfor deles 100.000 udvalgte bøger gratis ud af frivillige den 23. april. Bøgerne er miljøcertificerede og produceret under særlige CSR-krav. Det har den grafiske branche taget initiativ til ved at gå aktivt ind i kampagne med sponsorat og miljø- og CSR-krav.
Og den sag har Grafisk Arbejdsgiverforening (GA) valgt at støtte som officiel sponsor. Kampagnen handler om litteraturen, men for GA handler det også om at sætte fokus på forholdene omkring bogproduktion, særligt når det handler om de miljø- og de arbejdsmæssige forhold.
- Danskerne er optaget af, hvor og under hvilke forhold produkter er fremstillet. Men ofte glemmer man det, når det gælder bogproduktion. Det vil vi bruge anledningen til at sætte fokus på, så flere begynder at stille CSR-krav til deres leverandør af bøger og andre tryksager, siger adm. direktør Thomas Torp fra Grafisk Arbejdsgiverforening, der er branche- og arbejdsgiverforening for kommunikation og grafisk.
De 100.000 bøger, der uddeles under kampagnen, er alle FSC-mærket, og deres miljøbelastning er beregnet med Climate Calc, der beregner miljøbelastningen ved bøgernes livscyklus. Bøgerne er produceret af de to grafiske virksomheder Rosendahls a/s print design media og Nørhaven, der begge desuden har tiltrådt det grafiske CSR-kodeks, der følger FN’s og Global Compacts ti principper for bæredygtig produktion.
- Den danske grafisk branche har et unikt højt niveau, når det drejer sig om arbejds- og miljømæssige forhold. Overenskomsterne sikrer ordentlige arbejdsvilkår, og vi har en høj miljøstandard med svanemærkede og FSC-mærkede virksomheder, lyder det fra Thomas Torp.
GA har gennem mange år arbejdet for at placere den danske grafiske branche blandt verdenseliten inden for konkurrenceparametrene miljø og CSR, Det er blandt andet udmøntet i udviklingen af det grafiske CSR-kodeks i samarbejde med HK/Privat. Kodekset fortolker detaljeret, hvordan grafisk produktion skal foregå, så det lever op til Global Compacts ti principper om bæredygtig produktion. Det betyder, at de forlag, der fx har en CSR-politik, hvor der stilles krav til deres bogleverandører, vil kunne bruge det grafiske kodeks som værktøj.
– Det er vigtigt for os at vise, at kunderne med rette, og uden at det på nogen måde behøver at gå ud over kvalitet og indhold, kan stille skrappe miljøkrav til, hvordan bogen er produceret. De høje danske standarder er med til at gøre danske trykkerier særdeles konkurrencedygtige, siger Thomas Torp.
Læs mere om Det Grafiske CSR-kodeks, og se hvem der har tiltrådt på
www.ga.dk/csr
Danskerne læser for lidt, og det skal Kulturstyrelsens kampagne Danmark Læser rette op på. Derfor deles 100.000 udvalgte bøger gratis ud af frivillige den 23. april. Bøgerne er miljøcertificerede og produceret under særlige CSR-krav. Det har den grafiske branche taget initiativ til ved at gå aktivt ind i kampagne med sponsorat og miljø- og CSR-krav.
Og den sag har Grafisk Arbejdsgiverforening (GA) valgt at støtte som officiel sponsor. Kampagnen handler om litteraturen, men for GA handler det også om at sætte fokus på forholdene omkring bogproduktion, særligt når det handler om de miljø- og de arbejdsmæssige forhold.
- Danskerne er optaget af, hvor og under hvilke forhold produkter er fremstillet. Men ofte glemmer man det, når det gælder bogproduktion. Det vil vi bruge anledningen til at sætte fokus på, så flere begynder at stille CSR-krav til deres leverandør af bøger og andre tryksager, siger adm. direktør Thomas Torp fra Grafisk Arbejdsgiverforening, der er branche- og arbejdsgiverforening for kommunikation og grafisk.
De 100.000 bøger, der uddeles under kampagnen, er alle FSC-mærket, og deres miljøbelastning er beregnet med Climate Calc, der beregner miljøbelastningen ved bøgernes livscyklus. Bøgerne er produceret af de to grafiske virksomheder Rosendahls a/s print design media og Nørhaven, der begge desuden har tiltrådt det grafiske CSR-kodeks, der følger FN’s og Global Compacts ti principper for bæredygtig produktion.
- Den danske grafisk branche har et unikt højt niveau, når det drejer sig om arbejds- og miljømæssige forhold. Overenskomsterne sikrer ordentlige arbejdsvilkår, og vi har en høj miljøstandard med svanemærkede og FSC-mærkede virksomheder, lyder det fra Thomas Torp.
GA har gennem mange år arbejdet for at placere den danske grafiske branche blandt verdenseliten inden for konkurrenceparametrene miljø og CSR, Det er blandt andet udmøntet i udviklingen af det grafiske CSR-kodeks i samarbejde med HK/Privat. Kodekset fortolker detaljeret, hvordan grafisk produktion skal foregå, så det lever op til Global Compacts ti principper om bæredygtig produktion. Det betyder, at de forlag, der fx har en CSR-politik, hvor der stilles krav til deres bogleverandører, vil kunne bruge det grafiske kodeks som værktøj.
– Det er vigtigt for os at vise, at kunderne med rette, og uden at det på nogen måde behøver at gå ud over kvalitet og indhold, kan stille skrappe miljøkrav til, hvordan bogen er produceret. De høje danske standarder er med til at gøre danske trykkerier særdeles konkurrencedygtige, siger Thomas Torp.
Læs mere om Det Grafiske CSR-kodeks, og se hvem der har tiltrådt på
www.ga.dk/csr
Læs også
GRAKOM er fortsat stærkt repræsenteret i Intergrafs bestyrelse, hvor bestyrelsesformand Jesper Jungersen netop er blevet genvalgt til den centrale post som bestyrelsesmedlem og næstformand i den europæiske brancheorganisation.
Fem grafiske virksomheder har som pionerer i projektet #OnePrinfo arbejdet med at forbedre trivsel og samarbejde på tværs af afdelinger. Torsdag delte de erfaringerne på en konference i København.