Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

CSRD: Ny rapport skal hjælpe virksomheder med bæredygtighedsrapportering

CSRD: Ny rapport skal hjælpe virksomheder med bæredygtighedsrapportering
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 20. januar 2025
Med en ny rapport vil Erhvervsstyrelsen hjælpe virksomheder med udfordringerne med den nye bæredygtighedsrapportering. Samtidig melder man ud, at der ikke er forventning om perfektion fra dag ét.

Kravene om at rapportere om bæredygtighed trådte i kraft den 1. juni 2024 for store virksomheder og børsnoterede virksomheder. Endnu er de små virksomheder fritaget, men som leverandører til store virksomheder, kan de ikke undgå, at den nye lov også influerer på dem.

Nu har Erhvervsstyrelsen udsendt en ny rapport, der fokuserer på de udfordringer og forventninger, som virksomhederne kan opleve med bæredygtighedsrapporteringen. 

Det vigtigste i forbindelse med den nye rapport, er måske, at der ikke er forventning om perfektion, det første år. Styrelsen skriver selv:

”Kravene er komplekse og kræver væsentlige forbedringer i dataindsamling og rapportering. Det vigtigste er dog at tage det første skridt. Formålet med CSRD og taksonomiordningen er at fremme transparens og langsigtede forbedringer – ikke at opnå fejlfri rapportering fra dag ét.

I rapporten er nogle overordnede anbefalinger:

  • Ingen forventning om perfektion de første år – fremdrift er det vigtigste
  • Brug indfastningsmulighederne – gør overgangen letterte
  • Fokusér på det væsentligste frem for at få alt med
  • Oplys om måleusikkerheder og skøn
  • Vær transparent om oplysningskrav, som det ikke har været muligt at efterleve

Se dem uddybet her i bæredygtighedsrapporten

Læs også
FINAT rapporterede en 15 pct. vækst i det europæiske etiketmarked i 2024, mens Smithers præsenterede, hvordan vandbaseret blæk vinder frem som miljøvenlig løsning – det og flere konkrete branchecases blev præsenteret for over 100 beslutningstagere på Shaping the Future with Packaging 2025 i Bruxelles kort før påske. GRAKOM deltog for at hente ny viden hjem til vores videre arbejde for en innovativ og bæredygtig emballage- og labelindustri.
Efter stor efterspørgsel fra læsere og annoncører genstarter Femina nu printudgaven af magasinet. Chefredaktør Anne Wittorff peger på, at det fysiske format giver plads til dybdegående journalistik – samtidig med at et nyt digitalt plus-univers åbner for eksklusive artikler.