Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Creative Club fik orientering af TikTok

Creative Club fik orientering af TikTok
Torsdag 16. marts 2023
Midt i et stormvejr har TikTok rettet henvendelse til Creative Club. Adm. direktør i brancheforeningen, Thomas Torp, forklarer, hvorfor man tog mødet – og giver her en nuanceret rådgivning til bureauer.

Hvis TikTok har haft det heftigt de seneste uger, så vil de nok være fristet til at dvæle ved en netop udgivet prognose fra Warc Media. Her sættes der tal på TikToks forventede globale annonceindtægter for 2023 – og de står til at nå 129 mia. kr., hvilket er en stigning på 51,7 pct, i forhold til 2022. 

Men det kan ændre sig, hvis kritikken af TikTok fortsætter – naturligvis ikke bare i Danmark, men i EU og USA. Kritikken blev herhjemme antændt af Center for Cybersikkerhed /CFCS) i en anbefaling så kras, at den snarere frarådede end anbefalede: 

”TikTok er ejet af virksomheden ByteDance og (…) underlagt kinesisk sikkerhedslovgivning (..,) Flere af de datakilder, som TikTok har mulighed for at indsamle, kan potentielt anvendes til at udføre spionage mod brugere af app’en (…) CFCS fraråder statslige ansatte at installere TikTok på tjenstlige enheder.”

Stormvejret var anledningen til, at TikTok rakte ud til Creative Club. Her er 170 bureauer repræsenteret, og repræsentanter fra bestyrelsen og sekretariatet fik tidligere på ugen en orientering ved TikToks public policy & government relations manager og fik mulighed for at stille spørgsmål. 

Meldingen til Creative Club var bl.a. følgende: 

At CFCS’s anbefaling kom bag på TikTok, for man ikke var blevet kontaktet med mulighed for at forklare sig – ligesom det heller ikke var tilfældet, da EU-Kommissionen kom med tilsvarende melding. Man tager sagerne alvorligt og samarbejder gerne med myndigheder om at skabe mere sikkerhed. 

Endvidere lød meldingen, som løbende er blevet fremført i medierne, at TikTok ikke eksisterer i Kina, og at 60 pct. af aktierne ejes af internationale investeringsfonde, mens 20 pct. ejes af grundlæggeren, og de resterende 20 pct. ejes af medarbejdere i hele verden. 

TikTok opbevarer sine brugerdata i USA og Singapore, og derfor har kinesiske myndigheder og regeringen hverken adgang eller indflydelse på TikTok. 

TikTok-datacentre er på vej i Europa, 2 i Irland og 1 i Norge. 

Den interne dataadgangskontrol blev kort gennemgået, og hvad angår det eksterne, fører Oracle som tredjepart et tilsyn med amerikansk brugerdata. En tilsvarende tredjepart kommer til Europa, når datacentrene åbner. 

Politisk fodbold

Et egentligt citat fra TikTok kom efterfølgende fra Parisa Khosravi, der er communications manager i Norden:

”Det er op til den enkelte organisation at bestemme, hvilke underholdningsapps der skal tillades på deres medarbejderes enheder, men det er skuffende at se beslutninger om forbud træffes uden yderligere overvejelser. Især da vi forstår, at vejledningen fra CFCS er forsigtig og hverken baseret på specifikke beviser eller hændelser. Vi mener, at denne vejledning er vildledende og baseret på grundlæggende misforståelser, og vi er let tilgængelige for at tale med organisationer og brands, som gerne vil lære mere om vores datasikkerhedsarbejde.”

Over for Creative Club lød ingen overordnede bud på anledningen til stormen. Den kom efterfølgende fra Theo Bertram, vicedirektør i TikTok med ansvar for politik i Europa, i Deadline: 

”Der er sket det, at politikere med god grund er bekymrede over Kinas kommunistparti og aggressionen mellem Kina og USA og resten af verden, og de overfører det til TikTok, som så bliver en politisk fodbold.”

Rådet til Creative Club-medlemmer

Med på mødet med TikTok var også Thomas Torp, adm. direktør i Grakom – Kommunikationsindustrien, som Creative Club er en del af.

Hvorfor tog I mødet med TikTok?

”For at få TikToks synspunkter, som havde været underbelyst i den første halvanden uge af debatten. Vi er sat i verden for at rådgive vores medlemmer, og denne rådgivning kræver viden – så medlemmerne kan være så veloplyste som muligt,” siger Thomas Torp.

Thomas Torp, adm. direktør i GRAKOM Kommunikationsindustrien. Foto: Bent Nygaard

Hvad vil du så rådgive Creative Club-medlemmer at gøre?

”Bureauerne har som rådgivere en vigtig rolle og et stort ansvar her, og man må holde hovedet koldt. Vi anbefaler hverken en boykot af TikTok eller en kritikløs tilgang til platformen. Vores råd er, at man sætter sig ind i sagen og sammen med kunderne vurderer, hvad der er den rigtige beslutning for den enkelte kunde. Her skal man naturligvis også vurdere de omdømmemæssige risici for kunderne ved anvendelse af TikTok,” siger Thomas Torp.

Læs også
Når bureauerne skal ansætte nye medarbejdere, er praktikanter og netværk de primære rekrutteringskanaler. Et bureau har også succes med LinkedIn, mens et andet har gavn af Instagram. Det er blevet lettere at finde kvalificerede medarbejdere, lyder det også.
Olivia Stokholm er netop blevet valgt ind i Creative Clubs bestyrelse. Hun vil gerne være med til at udbrede kendskabet til Creative Club.