Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Coronakvaler og nye produkter

Coronakvaler og nye produkter Nedlukning og restriktioner gjorde indhug i omsætningen hos fotografer og fotovirksomheder sidste år, viser en rundspørge hos dff/Dansk Fotografisk Forening og fire virksomheder.
Journalist Nils-Ole Heggland
Fredag 05. marts 2021
Nedlukning og restriktioner gjorde indhug i omsætningen hos fotografer og fotovirksomheder sidste år, viser en rundspørge hos dff/Dansk Fotografisk Forening og fire virksomheder. Området var dog også præget af nye ideer, så fx droner og rabatkuponer udløste ekstra opgaver. Læs eller genlæs artiklen fra GRAKOMs magasin.

"Samlet har vores virksomheder nok tabt 20-30 pct. af omsætningen i 2020. Nedlukningen i marts kom på det værst mulige tidspunkt for professionelle portrætfotografer – lige op til højsæsonen med konfirmationer, bryllupper og dåb."

Sådan fortæller Bent Nygaard Larsen, foreningschef i dff/Dansk Fotografisk Forening, som kan føre rødderne tilbage til 1879 og i dag er brancheforeningsmedlem i GRAKOM med omkring 200 medlemmer, heraf mange enkeltmandsvirksomheder og freelancere.

Nogle begivenheder og events blev ifølge Bent Nygaard Larsen flyttet til senere på året eller udskudt på ubestemt tid, andre blev droslet ned eller afholdt digitalt på grund af skiftende restriktioner om forsamlinger. Restriktionerne indebar også aflyste festivaler, sportsstævner og andre arrangementer, som normalt udløser fotografopgaver – ligesom skolelukninger gjorde indhug i opgaver med at forevige eleverne. Ydermere betød nedlukningen mindre arbejde for erhvervskunder.

"En del portrætfotografer måtte lukke deres fotostudie rent fysisk, fordi de ofte har tæt fysisk kontakt med kunderne. Det gælder fx ved newborn-fotografering – et ret nyt fænomen fra USA med at fotografere helt små babyer. Hjælpepakkerne kan kun delvist opveje de tabte indtægter, og flere medlemmer har helt afviklet deres virksomhed,« siger Bent Nygaard Larsen.

Han tilføjer, at reklamefotografer, som arbejder for virksomheder, også har mærket nedlukningen, om end ikke i samme grad som portrætfotograferne. Trods trængslerne er foreningschefen fra sit kontor i Bogense på Nordfyn også leveringsdygtig i solstrålehistorier.

"Selvom de fleste har været hårdt ramt, har vi eksempler på virksomheder, som i 2020 havde det bedste år nogensinde. De har set nogle muligheder, fx inden for droner, og åbnet nogle nye døre, der har kunnet opveje omsætningsfaldet fra corona og restriktioner," siger Bent Nygaard Larsen.

 

fotografartikel-bent-nygaard-larsen-foto-karsten-harders.jpg

Bent Nygaard Larsen

Droner gav rekordår
I Rynkeby på Midtfyn fik fotograf Kim Poulsen rekordhøj omsætning trods udfordringerne med covid-19.

"2020 blev mit hidtil bedste år. Jeg blev selvstændig for fem år siden, fordi jeg blev tilbudt at fotografere til boligmæglere og feriehusudlejere. Det har fyldt to-tre dage om ugen, men jeg har gradvis udbygget mit erhvervsnetværk og udvidet aktiviteterne med dronefotografering," fortæller Kim Poulsen.

Blandt hans nye produkter er erhvervspakker med 35-40 billeder og små videoer, en del taget med drone. Pakkerne tilbyder Kim Poulsen via en samarbejdspartner, som etablerer og vedligeholder hjemmesider for virksomheder. Desuden er
entreprenørvirksomheder ofte interesserede i at få droneoptagelser af deres ofte store byggepladser.

Nyeste område er droneoptagelser af boligejendomme, som skal have lagt planer for vedligehold. Det foregår ofte i hovedstaden, som har mange ældre og høje etagebygninger.

"Det er billigere med drone end at få en stor lift ud. Vi tager film og videoer, som byggerådgiveren bruger til at vurdere ejendommens tilstand,« forklarer Kim Poulsen, der håber på yderligere fremgang i 2021, fordi flere virksomheder har fået øjnene op for mulighederne i droner.

fotografartikel-kim-poulsen.jpg

Kim Poulsen

Bremse på kunstfremstød
På Sydsjælland driver Bodil Ott Chemnitz på sjette år fotovirksomhe
den The Ott Stuff fra privatadressen i Holmegaard uden for Næstved.

"Oprindelig tog jeg mange portrætter ligesom en del andre
fotografer, men det gik jeg væk fra. Jeg brænder for digital fotokunst, så det bruger jeg to dage om ugen på. Tre dage om ugen tager jeg billeder af boliger til ejendomsmæglere; det skaffer smør på brødet," siger Bodil Ott Chemnitz, der sidder i dff’s bestyrelse.

Heldigvis gik boligsalget ikke i dørken, sådan som fx Nationalbanken spåede ved nedlukningen i foråret. Tværtimod var boligmarkedet præget af mange handler, så hér kunne Bodil Ott Chemnitz fastholde opgaver og omsætning gennem 2020.

Hendes samlede omsætning faldt dog omkring 10 procent, for der skete en opbremsning hos de virksomheder, der er faste kunder hos hende. Og den digitale fotokunst fik ikke så meget luft under vingerne, som hun havde håbet.

"I sommer fik jeg mulighed for at bruge udstillingslokaler midt i København, og der kom sådan set mange til min udstilling. Men gallerier og kunstforeninger – som findes på mange store arbejdspladser – tør eller kan ikke tage kunst ind på grund af corona. Med studie hjemme har jeg dog ikke så høje omkostninger, og derfor har jeg lagt en del kræfter i det område, jeg brænder for. Jeg har brugt tid på at skabe flere billeder, og jeg satser på, at jeg senere – når landet er åbnet igen – kan få flere indtægter fra digital fotokunst."

fotografartikel-bodil-ott-chemnitz.jpg

Bodil Ott Chemnitz

Nettilbud løftede salget
På Katrinebjergvej i Aarhus N havde Jens Erik Bæk i slutningen af 2019 afviklet sin hidtidige virksomhed.

"På et tidspunkt havde jeg 12-15 mand ansat, og vi fotograferede en masse til bolig- og møbelkataloger. Jeg solgte byg-ningerne og ville på egen hånd koncentrere mig om portrætfoto. Det viste sig jo at være en tåbelig beslutning,« siger 70-årige Jens Erik Bæk, der driver Highway Studio og er formand for dff på 10. år.

Alle aftaler om at fotografere ved fx konfirmationer blev udskudt eller røg helt i vasken ved nedlukningen i foråret, og Jens Erik Bæk skruede op for sine annoncer på Sweetdeal, en af udbyderne af slagtilbud på nettet.

"Jeg begyndte så småt på det i slutningen af 2019, da jeg etablerede mig, og efter nedlukningen i foråret brugte jeg det mere. Det med slagtilbud er nok noget, som i højere grad taler til mentaliteten herovre i det vestlige Danmark," ræsonnerer Jens Erik Bæk.

Sweetdeal og tilsvarende netvirksomheder sender mail ud til titusindvis af forbrugere, som fx får et godt tilbud på at få taget portrætfotos af hele familien. Det i sig selv har givet pæn omsætning, og tit har besøgene i Highway Studio udløst ekstra salg. Familierne – ofte i tre generationer – bestiller nemlig jævnligt flere optagelser og billeder, når de nu alligevel er i studiet.

Jens Erik Bæk har brugt flere kræfter på at være synlig på Facebook og LinkedIn, og så har han fastholdt reklameopgaver til nogle møbelfirmaer, der bad ham om at fortsætte efter afviklingen af det gamle firma.

"Min omsætning i 2020 blev dog kun nogenlunde det halve af, hvad den burde have ligget på. Jeg har ikke kunnet skære ned på faste udgifter til fx forsikring, studie og revisor, men Sweetdeal-salget har givet mig en god ekstra omsætning i et ellers hårdt år."

fotografartikel-jens-erik-baek-med-highway-studio-2.jpg

Jens Erik Bæk

Renommé og færre ansatte
På Østerbro i København er Kim Ørum Derlich partner og produktionsansvarlig i Packshotfactory, som siden 1998 har leveret millioner af produktfotos til trykte kataloger og hjemmesider. Over halvdelen af omsætningen bliver hentet fra modelfirmaer, mens møbler og brugskunst står for resten. I 2020 blev omsætningen 10-20 pct. lavere end ventet.

"Kunderne inden for møbler og brugskunst havde et travlt år, men det kunne slet ikke opveje, at modebranchen var hårdt ramt af fx perioder med lukkede butikker. Nogle kunder var presset på økonomi og ville have os til at levere til lavere priser. Vi holdt dog fast i vores strategi om at producere i høj kvalitet og ikke gå i priskonkurrence. Vi frygtede også den langsigtede effekt: at det ville være svært at hæve priserne igen senere," fortæller Kim Ørum Derlich.

På omkostningssiden undgik Pacshotfactory fyringer, men bemandingen er gået fra 14 til 11 ansatte. Én havde sagt op, lige før coronakrisen brød ud, og to elever stoppede, da deres aftaler udløb. I foråret fik virksomheden i begrænset omfang støtte fra ordninger med lønkompensation.

Den største udfordring har ifølge Kim Ørum Derlich været helt ændrede produktionsforhold, fordi kunderne var ramt af
ustabile leverancer og forsinkelser på grund af coronarestriktioner:

"Normalt er alt nøje planlagt, fordi vi har en stor produktion, og fordi flere af vores kunder får sæsonvarer hjem på samme tidspunkt. Nu blev det langt mere tilfældigt, hvornår varerne kom, så vi kunne kun planlægge én dag ad gangen. Men i kraft af vores erfaring og størrelse har vi kunnet håndtere det, og kombineret med vores renommé har vi også fået nye kunder ind, så vi i dag har nogenlunde samme antal kunder som før coronakrisen."

fotografartikel-kim-oerum.jpg

Kim Ørum Derlich

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.