Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Corona: Whistleblowerordning skal dæmme op for snyd

Corona: Whistleblowerordning skal dæmme op for snyd
Niels Johannesen
Advokat Niels Johannesen
Torsdag 11. juni 2020
Folketinget har vedtaget lov om whistleblowerordning for at få indberetninger om snyd med kompensationsordninger.

Folketinget vedtog den 4. juni 2020 en lov, der etablerer en whistleblowerordning, hvor medarbejdere, virksomheder, organisationer og andre kan indberette mulig svig med de erhvervsrettede covid-19-kompensationsordninger.

Indberetninger til whistleblowerordningen sker via en digital løsning på Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Whistleblowerordningen er undtaget fra offentlighedsloven og forvaltningsloven for at sikre anmelderen anonymitet. Erhvervsstyrelsen må alene videregive oplysninger om identiteten på whistlebloweren til anklagemyndigheden, politiet og andre myndigheder.

I loven står der endvidere, at ansatte eller tidligere ansatte ikke må udsættes for ufordelagtig behandling som følge af, at de anvender whistleblowerordningen. Hvis det alligevel måtte forekomme, kan personen tildeles en godtgørelse efter principperne i lov om ligebehandling af mænd og kvinder.

Se loven her

Læs også
Politikens Forlag er det første forlag, der køber adgang til ClimateCalc. Gevinsten er ifølge produktionschef Tomas Henriksen, at forlaget får mindre manuelt arbejde og et mere ensartet datagrundlag.
Intergrafs Economic Report 2026 giver et overblik over udviklingen i den europæiske grafiske branche. Rapporten er gratis for GRAKOMs medlemmer.