Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

COOP i klima-stunt for egen vindings skyld

COOP i klima-stunt for egen vindings skyld Coop foreslår forbud mod trykte tilbudsaviser. Forslaget gavner reelt kun COOP selv, og er forklædt som klimapopulisme. Men det handler ikke om hverken miljø eller klima, men derimod om markedsandele på dagligvareområdet. Klimaeffekten af forslaget er mikroskopisk, men de negative konsekvenser er voldsomme. For COOP vil det til gengæld styrke deres konkurrenceposition i markedet.
Thomas Torp
Administrerende direktør Thomas Torp
Fredag 29. november 2019
COOP foreslår forbud mod trykte tilbudsaviser. Forslaget gavner reelt kun COOP selv, og er forklædt som klimapopulisme. Det handler dog ikke om hverken miljø eller klima, men derimod om markedsandele på dagligvareområdet. Klimaeffekten af forslaget er mikroskopisk, men de negative konsekvenser er voldsomme. For COOP vil det til gengæld styrke deres konkurrenceposition i markedet.

Det er uværdigt at blande klimaministeren ind i konkurrencen om markedsandele ved at forklæde et forslag som gavnligt for klima og miljø.

Det er reaktionen fra GRAKOM, der er erhvervsorganisation for grafisk kommunikation og medier og derved bl.a. repræsenterer alle landets trykkerier.

”Vi har i Danmark verdens grønneste grafiske branche, og stort set alle husstandsomdelte tilbudsaviser produceres på svanemærkede trykkerier. Samtidig er ingen bedre end os til genbrug af papir, og vi er helt i front på cirkulær økonomi. Det niveau ses ingen andre steder i verden”, siger adm. direktør Thomas Torp fra GRAKOM.

Der vil være betydelige negative effekter af et forbud mod trykte tilbudsaviser. Det vil koste hundredvis af produktionsarbejdspladser og dertil kommer, at omkring 10.000 unge vil miste deres fritidsjob som bud. Det vil desuden koste mange lokalaviser livet, fordi de ikke længere kan omdeles.

”COOP har simpelthen ikke gjort deres hjemmearbejde ordentligt her. De lægger op til at fratage 10.000 unge mennesker deres fritidsjob og samtidig straffe verdens grønneste grafiske branche i klimaets navn. Det er fuldstændigt useriøst. Det her vil koste flere hundreder arbejdspladser i en branche, der allerede går forrest på det her område. Vi er ikke en del af problemet – vi er en del af løsningen. og vi tager gerne en dialog med COOP – og alle andre - herom,” siger Thomas Torp

COOPs forslag udspringer af, at COOP via deres kundeklub kan sende digitale reklamer direkte til 1,8 millioner danske husstande. Derfor er det naturligvis generende, at konkurrenterne kan nå samme modtagere via tilbudsaviser. Således vil COOP altså vinde en enorm konkurrencefordel i forhold til blandt andre Salling Group, Rema og Lidl, hvis de kan lokke danske politikere med på at forbyde tilbudsaviser.

”COOP forsøger med det her stunt at tage ministeren som gidsel i noget, der reelt er en kundekrig på dagligvaremarkedet. Det er absurd. COOP er presset af konkurrenterne og forsøger så med sådan et populistisk forslag at rage markedsandele til sig. Det skal ministeren da ikke blandes ind i. Heldigvis er ministeren langt klogere end det og træffer sine valg på et oplyst grundlag”, siger Thomas Torp fra GRAKOM.

Læs om de store negative effekter af forbud mod husstandsomdelte tilbudsaviser har

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.