Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Coop fortæller om krav til bureauer på klimaområdet

Coop fortæller om krav til bureauer på klimaområdet
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 23. oktober 2023
Udfordringerne for virksomhederne med at vælge bureau i arbejdet med bæredygtighed, bureauernes eget arbejde med ESG og det, der kendetegner en grøn forbruger, er nogle af de emner, der tages op på dette års konference om bæredygtighed i bureaubranchen.

Bureauers rolle inden for markedsføring af miljørigtige løsninger er blevet vigtigere og vigtigere. Forbrugerombudsmanden har tidligere været ude og sige, at flere virksomheder vil blive politianmeldt, hvis de vildleder i forhold til markedsføringsloven, dvs. greenwasher, og at også både bureauer og medier ville kunne blive stillet til ansvar.

Mange kampagner kommunikerer virksomhedernes grønne tiltag, og i den proces begynder virksomhederne nu også at stille krav til bureauerne.

På konferencen Bæredygtighed i bureaubranchen, som Creative Club afholder for andet år i træk, vil klimachef i Coop, Jonas Engberg, komme og fortælle om, hvilke krav, Coop stiller til bureauerne på klimaområdet samt hvilke udfordringer, Coop har, når de skal vælge bureau.

Bureauer er gået i gang med ESG-arbejdet

Flere bureauer er allerede gået i gang med at arbejde med ESG-området både internt og eksternt. På sidste års konference fortalte CEO i Dentsu, Ulrik Petersen, at han ikke var i tvivl om, at bæredygtighed ville blive en vital del af Dentsus forretning.

Også Orchestra arbejder med klimaberegning og rapportering, og på dette års konference, vil strategidirektør og partner, Sandra Olsen, udover at fortælle, hvordan bureauet arbejder med ESG, præsentere en undersøgelse, der viser paratheden til ansvarlig markedsføring hos kunderne.

Men medarbejderne føler sig ikke klædt på

Der er dog stadig en del bureauer, der famler sig lidt frem. I hvert fald viste en undersøgelse tidligere på året blandt Bureaubiz’ læsere, at mere end en tredjedel af bureaumedarbejderne føler sig utilstrækkeligt rustet til at rådgive kunderne om ESG og bæredygtighed.

Bl.a. derfor har Creative Club udviklet et ESG-kodeks for bureaubranchen, der viser de tiltag, man som bureau kan tage, for at arbejde med bæredygtighed. ESG-kodekset vil blive præsenteret på konferencen af formand for Creative Club, Anders Juel samt direktør for ESG & bæredygtig udvikling i GRAKOM/Creative Club, Carsten Bøg.

Hvad kendetegner den grønne forbruger?

Når alt kommer til alt, er det naturligvis forbrugerne, der afgør om virksomhedernes grønne kommunikation ender med et køb. Derfor vil Berit Puggaard, direktør i Kantar Gallup, på konferencen præsentere, hvad der kendetegner den grønne forbruger, og hvordan bureauerne kan bruge denne viden i kommunikationen.

Konferencen: Bæredygtighed i bureaubranchen afholdes på Banegaarden i København den 1. november. Læs mere og tilmeld dig her.

Læs også
Årsagen er, at de engelske konkurrencemyndigheder vil sikre sig, at et alternativ ikke forværrer konkurrencen på markedet.
Bureauerne er især blevet bedre til rekruttering og employer branding, lyder det fra Henrik Jensen.