Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Cool Gray: Enkelthed, fakta og nul bullshit giver GRAKOMs medlemmer den grønne førertrøje

Cool Gray: Enkelthed, fakta og nul bullshit giver GRAKOMs medlemmer den grønne førertrøje
Emil Malte Simonsen
Kommunikationskonsulent Emil Malte Simonsen
Torsdag 17. juni 2021
I sidste uge tog GRAKOM hul på første del af et roadshow, der tager Tryk med Ansvar-kampagnen rundt i Danmark.

Hos Cool Gray i Skovlunde er den grønne omstilling blevet en naturlig del af det grafiske mediehus. Man har de seneste år arbejdet målrettet med at producere miljøvenlige tryksager, og kan bl.a. sætte både FSC- og Svanemærket på sine produkter. Desuden har Cool Gray underskrevet Det Grafiske CSR-kodeks og bruger klimaberegningsværktøjet Climate Calc.

Ifølge Jesper Ulsø, der er adm. dir. i Cool Gray, er det dog ikke længere en konkurrencemæssig differentiator, men en nødvendig ’license to play’.

Det fortalte han ved et oplæg om Cool Grays arbejde med den grønne omstilling som del af et arrangement om GRAKOMs Tryk med Ansvar-kampagne, hvor bl.a. GRAKOMs adm. dir. Thomas Torp fortalte om visionen bag og de praktiske værktøjer i kampagnen.

Jesper Ulsø

Jesper Ulsø oplever, at det vælter rundt med begreber og påstande inden for miljø og klima. De er med til at tilmudre reel forandring og bidrager til, hvad han kalder en ’miljø-fatigue’ – at vi i stigende grad bliver trætte af at tale om klima. Derfor ser han netop grøn omstilling i virksomheden som en nødvendig men ikke tilstrækkelig differentiator. Der faldt rosende ord til GRAKOM for at tage têten med at skabe klarhed på området gennem bl.a. mærkeordninger og Tryk med Ansvar-kampagnen:

”Vi oplever, at det er Det Vilde Vesten på miljøområdet i brancherne omkring den traditionelt grafiske trykkeriproduktion. Det er utrolig komplekst at sige, hvad der faktisk er mest miljørigtigt. Vi er meget forsigtige med at pynte os med lånte fjer. Mange kunder og interessenter har en code of conduct og dagsordener, vi skal navigere i. Derfor skal vi som branche være proaktive, så vi sætter os i førersædet på det her område og kan tilføre reel værdi for vores kunder. Det synes jeg, GRAKOM er bannerførere for. Enkelhed, fakta og nul bullshit er hvad der skal til for at få os op på det rigtige niveau.”

Vil være i offensiven
På arrangementet, som er en del af et roadshow, hvor GRAKOM kommer rundt til tre forskellige medlemsvirksomheder, fortalte Thomas Torp om GRAKOMs vision med Tryk med Ansvar-kampagnen og de redskaber, der følger med den.

Thomas Torp

Han understregede behovet for, at vi som branche tager den grønne førertrøje på. For branchen har meget, man kan være stolte af – fordi man har arbejdet med det grønne område i årtier. Vi skal bare blive bedre til at fortælle om det, mener han.

”Vi vil ikke længere være i defensiven. Det er ikke fair, når vi faktisk er så gode i vores branche. Vi vil være i offensiven. Som branche skal vi have en større selvtillid, så vi kan være med til at definere den grønne dagsorden i stedet for at halse efter den. Vi er verdens grønneste grafiske branche. Det skal vi tage på os. Men det forpligter også, og derfor skal vi holde hinanden op på, at vi hele tiden skal gøre det bedre.”

En toolbox af muligheder
En del af den proces er at aflive myter om tryksagers miljøeffekt, som der hersker en del af. Det er bl.a. et af formålene med Tryk med Ansvar-kampagnen. Samtidig forsøger kampagnen at give værktøjer til at gøre miljø- og klimaindsatsen enkel og kommunikérbar. Det gøres ifølge Thomas Torp ved at sætte ind på fire områder.

For det første skal grafiske virksomheder have styr på miljøet. Det får man ved at leve op til Svanemærkets krav, da det er et mærke, som danskerne kender og har tiltro til.

For det andet er der påvirkningen af naturen og brugen af naturressourcer. Svaret er her FSC-mærket, der sikrer ansvarligt skovbrug.

Det tredje område, der skal sættes ind på, er klimabelastning. Til det formål har GRAKOM udviklet beregningsmodellen ClimateCalc, der hjælper med at udregne klimabelastning. Den fungerer samtidig som et dialogværktøj, der hjælper med at tage snakken om klima med kunderne, så man fx kan reducere klimabelastningen ved at skifte papirtype.

For det fjerde skal branchen samlet vise, at den tager samfundsansvar. Det gør man ifølge Thomas Torp ved at tilslutte sig Det Grafiske CSR-kodeks. Det er udformet således, at hvis man tilslutter sig det – og overholder det – så har man styr på sit samfundsansvar.

Ifølge Thomas Torp er sagen faktisk ikke længere. Hvis den grafiske branche som helhed udfylder kravene på områderne, så er der ikke mere at komme efter for kunderne. Det vil samtidig gøre det nemmere at give svar og være proaktive omkring bæredygtighed i dialogen med kunderne.

”Vi har lavet en toolbox af muligheder. Det stærkeste aktiv er dog jer. Det der batter er, at I fortæller jeres kunder om det. I skal stjæle med arme og ben fra det her materiale. Det er til jer. Det er ikke vigtigt, at der står GRAKOM på de her ting. Det vigtigste er, at budskabet kommer ud,” mener Thomas Torp.

Ved arrangementet fortalte miljøchef i GRAKOM, Carsten Bøg, at der i øjeblikket bliver arbejdet på en opdatering af Det Grafiske CSR-Kodeks. Desuden er GRAKOM ved at lave en klimaberegner til sign-området, der skal skabe mere klarhed om faktiske klimakonsekvenser og gøre det enklere at arbejde med miljø- og klima.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.