Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Cognito hjælper med at genvinde kontrol over digitale kampagner

Cognito hjælper med at genvinde kontrol over digitale kampagner Oliva Stokholm. Foto: Thomas Steen Sørensen/Colorrange
Onsdag 31. maj 2023
Markante ændringer hos to it-giganter betyder, at kampagner og salg via digitale kanaler nu sker delvist i blinde. Hos Cognito Digital handler mange opgaver derfor om at hjælpe virksomheder til igen at få overblik over kundehenvendelser og kunne måle køb fra digitale kanaler som Google Ads og Facebook.

Af journalist Nils-Ole Heggland

”Det her er noget, som har givet store udfordringer i mange virksomheder med digitalt salg og digitale kampagner. Forenklet sagt har virksomheder fået meget sværere ved at se, hvor køb via nettet og digitale henvendelser kommer fra.”

Sådan fortæller Olivia Stokholm, adm. direktør og partner i bureauet Cognito Digital med speciale i datadrevet digital markedsføring.

Bøvl med Google og Apple

Udfordringerne er opstået, fordi det meget udbredte Google Analytics-værktøj i slutningen af sidste år blev ulovligt i Danmark og andre EU-lande.

”Google Analytics åbner for at dele europæiske data til USA, og det er i strid med EU’s GDPR-regler. Derfor er analyseværktøjet ikke længere umiddelbart tilgængeligt, selv om det nok blev brugt af 90 pct. af danske virksomheder med digitale kampagner og salg over nettet,” forklarer Olivia Stokholm.

Hun tilføjer, at hvis Google Analytics fortsat skal bruges herhjemme, så skal der opbygges en såkaldt proxy-udgave, hvilket er meget kompliceret for helt almindelige netbutikker.

Markedsføringsfolk, som hidtil har kortlagt digitale bevægelser med det udbredte værktøj, har fået forøget deres kvaler efter nylige ændringer hos Apple. Med de nyeste opdateringer af styresystemet til Apple-computere, tablets og de uhyre populære iPhone-mobiler er det nemlig blevet meget nemmere at blokere for, at der følger sporingsdata med, når brugeren fx kigger på hjemmesider eller køber varer digitalt.

”I øjeblikket bruger vi meget tid på at rådgive virksomheder og andre kunder om, hvordan de kan genskabe et overblik over data om køb og henvendelser fra deres kunder. Det gør vi blandt andet ved hjælp af måske lidt mindre kendte CDP-værktøjer (customer data platforms, red.), som vi integrerer med andre værktøjer og programmer ved at tænke holistisk,” siger Olivia Stokholm.

Del af Bording

For 2½ år siden var Olivia Stokholm med til at grundlægge Cognito Digital – med en ballast som uddannet it-tekniker og erfaring siden 2010 inden for bl.a. digitale kampagner og SEO eller søgeoptimering. Bureauet indgår i danske Bording Group, der kan føre de grafiske rødder hele 231 år tilbage, og som har over 400 ansatte. Cognito har dog et norsk moderselskab.

”Forklaringen er, at Bording købte Cognito i Oslo i 2013 for at få flere kompetencer inden for digital markedsføring. Men da Danmark generelt er op til syv år foran Norge med digital markedsføring, blev det besluttet at etablere Cognito Digital som datterselskab her i København. Vi er kommet op på 12 ansatte mod 15-16 i Oslo, og jeg tror ikke, der går så længe, før vi overhaler dem,” siger Olivia Stokholm.

Ræsonnementet var, at det ville være lettere for det samlede Cognito at tiltrække fagfolk i København, hvor Olivia Stokholm og hendes godt halve snes af kolleger for nylig flyttede fra Islands Brygge til Borgergade midt i hovedstaden.

”Arbejdsfordelingen er, at vi koncentrerer os om fx at udvikle digitale strategier for virksomheder, at rådgive virksomheder og at udføre digitale kampagner på fx Google og Facebook. Vi har mange kunder og kampagner i de nordiske lande, men også i resten af Europa, i USA og i Canada. Derimod udvikler vi ikke software og hjemmesider, og vi udfører ikke kreative og grafiske opgaver – hér kan vi trække på Cognito i Oslo.” 

Ja tak fra kunder

Olivia Stokholm vurderer, at især Finland og Danmark er langt fremme inden for digitale kampagner.

Hun underviser selv i fx kampagner, digital markedsføring og dataansvar på konferencer og fagdage, og hun opfordrer til, at virksomheder tidligt i forløbet tager højde for regler om persondata, fx med accept fra kunder om at kunne opbevare data samt sende tilbud og nyheder.

”Vi lægger vægt på ordentlighed, faglighed og transparens, og det rådgiver vi også virksomhederne om. Hvis fx de rigtige accepter fra kunder bliver indtænkt og indarbejdet fra starten i en kampagne, så behøver det hverken at være dyrere eller mere besværligt, men dataene får meget større værdi, og det bliver muligt rent compliancemæssigt at benytte dem.”  

Derfor kom vi med i GRAKOM

I efteråret 2022 indløste Cognito Digital medlemskort til branchefællesskabet Creative Club og GRAKOM.

”Vi synes, det er vigtigt med et talerør udadtil, så nogen varetager bureauernes interesser og kender bureauernes dna,” forklarer adm. direktør og medejer Olivia Stokholm.

Samtidig nævner hun en række mere praktiske grunde til, at bureauet med speciale i søgeordsoptimering (SEO) og digitale kampagner er blevet en del af GRAKOM:

”Vi har ret godt styr på regler om jura og fx persondata og GDPR, men det er trygt at have juridisk hjælp fra GRAKOM som backup. Jeg har selv et godt netværk, men det er en stor fordel, at vores medarbejdere kan deltage på kurser og konferencer og i det hele taget kan udvikle deres kompetencer ved hjælp af eksterne undervisere, som GRAKOM samarbejder med,” siger Olivia Stokholm.

Desuden fremhæver Cognito Digital-direktøren adgangen til lønoplysninger som en stor fordel i en branche med hård kamp om kvalificeret arbejdskraft.

”Vi holder lønsamtaler to gange om året, og via GRAKOM har vi adgang til branchestatistikker og rapporter om lønniveauet. Det har stor værdi for os, og vi er meget tilfredse med at være medlem.”

Artiklen blev først bragt i GRAKOMs medlemsblad Kommunikationsindustrien nr. 2/2023.

Læs også
Årsagen er, at de engelske konkurrencemyndigheder vil sikre sig, at et alternativ ikke forværrer konkurrencen på markedet.
Bureauerne er især blevet bedre til rekruttering og employer branding, lyder det fra Henrik Jensen.