CMO'er bakker bureaudirektørers optimisme op
Af Finn Graversen, journalist
Der var en vis optimisme at spore, da Bureaubiz for en lille måned siden kunne fortælle om resultaterne af en analyse blandt bureau-direktører.
Tendensen var at de forventede en voksende ordretilgang.
Nu bakkes den optimisme op af den årlige CMO trendanalyse fra MyResearch. Den har Brandhouse og OMD som sponsorer og 159 annoncører repræsenterende et samlet marketingbudget på 5,6 mia. kr. har deltaget. Konklusionen er, at de lægger op til en vækst i marketingbudgetterne i 2024 på 3,5 pct. Sidste år var det tilsvarende tal 1,9 og en vækst på 3,5 pct. er den højeste siden 2018.
Det er et tal, der lægger op til, at den usikkerhed, der blev skabt i 2022, er definitivt overstået. Ser man udviklingen siden 2018, så tog marketingbudgetterne et ordentligt dyk i corona-året 2020, men rettede sig igen allerede året efter. Krigen i Ukraine i 2022 med den efterfølgende energikrise og tårnhøje inflation førte mod forventning ikke til et voldsomt dyk, men der har været en usikkerhed som har vist sig i en mere afdæmpet udvikling. Men nu ser det altså ud til, at der bliver skruet op igen.
Det er specielt de store annoncører, der øger marketingbudgetterne, mens de mindre er noget mere afdæmpede.
CMO trendanalysen i sin helhed er en del af BureauTrends-rapporten fra Bureaubiz, der også rummer den årlige Nøgletalsanalyse og som udkommer til september. Den koster 4950 kr. ex. moms - 4450 kr. hvis man bestiller inden d. 1. august. Den kan bestilles her.