Chefen er den vigtigste grund til, at medarbejdere skrider
Når nu rekruttering er en udfordring i mange brancher, så vil en bedre fastholdelse af sine medarbejdere være en rigtig god ide. Og her retter pilen sig mod den nærmeste chef.
Det siger Henrik Jensen, ph.d. i innovation af bureauers forretningsmodeller, og adm. direktør i Brandse & Co.:
”Den primære årsag til opsigelser er den nærmeste leder. Utallige studier peger på, at den vigtigste faktor for, om et bureau kan fastholde de eksisterende medarbejdere, er den nærmeste leder og dennes kvaliteter. En undersøgelse siger, at hele tre ud af fire opsigelser skyldes den nærmeste leder.”
Henrik Jensen
Danske bureauer har historisk set haft en gennemsnitlig årlig medarbejderchurn på 15-20 pct. Det dækker over medarbejdere, der selv har sagt op, og medarbejdere som bureauet har sagt op.
Henrik Jensen mener, at i 2021 er den gennemsnitlige medarbejderchurn steget, og han tror, at den vil fortsætte med at stige.
“Det danske bureaumarked plejer at stige med to gange BNP. I de kommende år forventes den danske samfundsøkonomi at stige med 2-3 pct. årligt. Derfor vil der komme endnu større efterspørgsel og jagt på branchens medarbejdere.”
Henrik Jensen konstaterer, at manglen på kvalificeret arbejdskraft sætter en begrænsning for vækst, og det går samtidig ud over konkurrenceevnen:
”De bureauer, som har de bedste ledere, vil opleve en lavere medarbejderchurn end deres konkurrenter. Og dermed mulighed for at vækste mere,” siger Henrik Jensen.
10 ting, der gør dig til en god leder
Men hvad er det så, der karakteriserer de bedste ledere?
Ifølge Googles studie Project Oxygen Do Managers Matter – som er et af de studier, hvor man fandt frem til, at den afgørende betydning for fastholdelse af medarbejdere samt for performance, er den nærmeste leder – fandt man samtidig ti karakteristika ved de bedste ledere:
- Er en god træner
- Styrker teamet og mikrostyrer ikke
- Skaber et inkluderende teammiljø, der viser bekymring for succes og velvære
- Er produktiv og resultatorienteret
- Er en god kommunikator — lytter og deler information
- Understøtter karriereudvikling og diskuterer præstationer
- Har en klar vision/strategi for teamet
- Har vigtige tekniske færdigheder til at hjælpe med at rådgive teamet
- Samarbejder på tværs af virksomheden
- Er en stærk beslutningstager
Artiklen blev først bragt i GRAKOMs medlemsblad: Kommunikationsindustrien i februar 2022.