Bureauer spiller ringe rolle i forhold til rådgivning om miljø- og klima-markedsføring
Skrevet af Finn Graversen, journalist
Når det gælder en af tidens helt store dagsordener, klima og miljø, så er det ikke en, der fylder meget i relationen mellem annoncører og bureauer.
I hvert fald ikke, hvis det handler om rådgivning og man skal dømme efter den årlige CMO trendanalyse, som produceres af MyResearch.
Firmaet har sidste år og i år stillet to spørgsmål til CMO’erne om, hvor ofte de bruger bureauer til at rådgive om miljø- og klimamarkedsføring, samt hvordan de bedømmer bureauernes kompetencer på dette område, og svarene kan ikke just karakteriseres som opmuntrende for bureauverdenen.
Ialt har 159 CMO’er svaret på spørgsmålene og af dem svarer 12,6 pct., at de ikke anvender miljø- og klimamarkedsføring. I 2023 var det 7,1 pct. der svarede Aldrig, så det ligner et fald i interessen for denne type markedsføring – omend på et niveau, der ikke skal tolkes for vidt på.
Når det gælder anvendelsen af bureauer til at rådgive, så ligger den også på et lavt niveau. 62,9 pct. svarer Aldrig eller Sjældent, mens 20,1 pct. svarer Af og til. Kun 4,4 pct. svarer Altid eller Ofte. Sammenlignet med 2023 er det tal, der ligger på niveau.Der sker lidt bevægelser, men ikke noget, der afspejler en nævneværdig udvikling.
Der er en tendens til, at virksomheder med et marketingbudget på over 20 mio. kr. er lidt flinkere til at bruge bureauer til at rådgive, men den er ikke markant.
Når det gælder kompetencer, så vurderer 38,8 pct., at bureauerne har Få eller Ingen kompetencer i forhold til at rådgive om miljø og klima, mens 18,3 pct. vurderer, at de har Store eller Meget store kompetencer. Hvis der er en tendens i forhold til sidste år, så er det i en negativ retning i forhold til bureauernes kompetencer, men den er ikke markant, så man skal være varsom med at konkludere for meget på den.
“Man kan diskutere, om disse tal i virkeligheden fortæller mere om miljø- og klima-markedsføring end om bureauerne. Miljø og klima er en meget stor dagsorden – men ikke nødvendigvis en kampagneegnet dagsorden. Her er risikoen for at blive beskyldt for greenwashing betydelig. Det er et område, der handler meget mere om processer og registrering, og man kan stille spørgsmålet, om der er et USP for et produkt i miljø og klima. I hvert fald i disse år. Men det udelukker selvfølgelig ikke, at det kan ændre sig med årene,” siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch.
CMO trendanalysen i sin helhed er en del af BureauTrends rapporten fra Bureaubiz, der også rummer den årlige Nøgletalsanalyse og som udkommer til september. Den koster 4.950 kr. ex. moms. Hvis man bestiller inden den 1. august er prisen 4.450 kr. Den kan bestilles her.
Creative Club har udgivet et ESG-kodeks for bureaubranchen. Se det her.